onsdag 13 september 2017

Jag skriver dikter nu, apparently.

(Eller, jag försöker i alla fall.)

Så efter min enda lektion idag (hallelujah) råkade jag minnas att jag har en blogg.

Och det råkade vara så, att den enda lektionen var Skrivare. (Valde mellan att ha antingen Ma2 eller Skrivare och.... uhm... I mean...)
Så ey jag har tre timmar skönlitterärt skrivande en gång i veckan och det är så jäkla härligt helt ärligt. Just nu fokuserar vi på dikter, och vissa av dem jag skrivit hittills har inte varit helt och hållet kassa så jag bara tänkte.... Eftersom bloggen är lite tom och så, att jag kunde publicera några. (Alltså, dem som inte är helt och hållet kassa då.)

***

Kan börja med två haikus. (Haikus? Haiku i plural what?) Insåg att jag inte har särskilt stora problem med att få till rätt antal stavelser, men snarare att göra den intressant på endast tre rader haha. Oh well here we go (Temat var September, så tolka det hur ni vill lol):

Gröna paradis
som långsamt drar sig undan
och blir eldslågor.

Oändlig blå bild
som faller och lämnar kvar
en ljusgrå aska.

Sedan fick vi skriva en dikt på sapfisk strof, och det var nog det mest skräckinjagande jag någonsin skrivit men det gick typ förvånansvärt bra?? (Sapfisk strof innebär 4 strofer med fyra rader i varje. De tre första raderna i varje strof ska ha 11 stavelser och den sista ska ha fem. För att någon tyckte det var en bra idé att blanda matte och poesi.)
Temat var "Att skriva":

Det du inte känner till...
Du ser tangenterna som går på högvarv.
Du hör hur de slår och skriker ut orden
som om det fanns varken inbromsning eller
ett kommande slut.

Det du inte ser är adrenalinet
och galenskapen som pumpar och leker,
när en själ skrattar och dansar och släpps fri
i drömska skogar.

Det du inte hör är ropen som är en
oändlig vansinnes-härlig trasig sång.
En melodi fylld av obetydliga
sinnessjuka ord.

Men obetydliga många blir till slut
en betydlig helhet där världar tar form.
Där ens vingar gör en gränslös och livet
aldrig säger nej.

Och sååååå idag då, då skulle vi skriva en färgdikt på fri vers (alltså att man beskriver saker med färger.) men jag fick flyt och skrev fyra stycken istället. Och alla typ handlar om min bok, för att jag är besatt för att jag liksom verkligen föreställer mig bokens stämning i olika färger (Den är i stort sett grå och blå lol) och det blev en rolig inspirationskälla haha.

Att bränna blåa rosenblad
En orolig blick,
som skannade de matta byggnaderna.
Hans steg lämnade efter sig
spår av blåa rosenblad,
som föll och flöt,
på en lika blå vattenyta.

Men så plötsligt reste du dig ur askan,
glödande, och dina ögon
var fulla av rött och orange och gult.
Dina steg lämnade efter sig
spår av intensiva flammor
som färgade om hela världen.

Förändring
Allting,
staden och livet och varenda ett
av hans bristande andetag
var så jäkla blått
att alla drunknade.

Men när du drog ett bloss,
var det som om du höll en pensel fylld av rött,
och varenda ett av dina ord
målade över hela havet.
Du visade ingen hänsyn för blått.

Du färgade honom röd.

Ecstasy
Väggarna
och minnena
och vardagen
och tankarna han aldrig förstod
var fyllda av grått.

Pillret
och ruset
och beröringen
och musiken som tog tag i hans själ
var fyllda av färger och nyanser av färger
han inte ens visste fanns.

Gula droppar saltvatten
Det var en kväll.
En kväll där känslorna på något vis
blivit en blandning av
blått och lila och rött.
Det krossade fönstret
och sirenerna vi flydde
var blåa.
Men luften var lila,
och din blick var röd
som vanligt.
Och så sa du:
“Du är perfekt.”
Och jag svär,
det var ihopvävt guld som föll ur din mun,
och det var så vackert,
du var så vacker,
att mina tårar blev skinande gul eufori.

***

So there. De låter relativt okej tills man försöker läsa dem högt för då låter allt ganska så katastrofalt (eller så är det bara jag som är kass på högläsning).
Meeeeen i alla fall - är så väldigt glad över att jag valde den här kursen istället för matten jag kanske kommer behöva i framtiden för att få ett jobb! Screw math. (No kidding tho, känns som om jag har typ 80% mindre läxor än förra året bara för att det alltid var matten som tog längst tid.)

Okej men, ta hand om er! Kanske kommer upp flera sådana här inlägg i framtiden för att jag inte har så mycket annat att blogga om lol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D