lördag 15 juli 2017

Testläsare sökes!

Jag hade inte tänkt fråga om det här än, men jag lät min mamma börja testläsa lite och det var extremt roligt att få tillbaka kritik, så då tänkte jag... Lez go!

Det finns olika sätt att testläsa på, men jag har lagt upp det lite utifrån den här videon av Jenna Moreci samt den här videon av ShaelinWrites.
Alltså, när ni läser, så kommer ni få frågor efter vartannat kapitel om det ni precis läst. Det är frågor om karaktärer, om ifall något är förvirrande, favoritscen samt scen du gillade minst, etc.

Hur som helst, boken ni kommer att läsa är Freaks (surprise lol). Det finns en sida här på bloggen där det står lite kort om vad boken handlar om, och bredvid den sidan finns även en länk om ni vill läsa början av boken. Ni kommer att läsa det andra utkastet, som bara blivit redigerat av mig. Alltså kan saker som slarvfel/stavfel/andra språkliga fel, förekomma.
Kort sagt, det är en dystopi som inte riktigt känns som en dystopi alltid. Om jag skulle beskriva den kort så skulle jag säga att den handlar om unga människor som gör lite dumma saker.
Jag skulle rekommendera att du som läsare är minst 15 år gammal.
Boken ligger nu på 81 867 ord, vilket är lite mer än första boken i Vampire Academy, ungefär lika långt som Anna and the French Kiss, samt några tusen ord längre än den första Harry Potter-boken, för er som vill ha något att jämföra med haha.

Här nedanför följer en lista av saker som boken innehåller som kan anses vara triggande. Alltså, vill du inte läsa om något eller några av nedanstående ämnen, så är den här boken inte för dig.
(* betyder att det förekommer väldigt mycket.)

  • Alkohol, droger och missbruk *
  • Depression och ångest *
  • Svordomar *
  • Racism
  • Sex (inget grafiskt.)
  • Våld och mord *
  • Självmord
  • Homofobi (väldigt lite)
  • Ätstörningar (väldigt lite)

Så, hur kommer allt det här att gå till? 
Jag kommer inte att skicka hela boken till dig på en gång, utan jag har delat upp det i flera delar. Först får du ungefär hälften, sedan får du några kapitel till, sedan ytterligare några till, sedan det näst sista kapitlet, och slutligen det sista, samt frågor som gäller för hela boken. Allting kommer att bli skickat som PDF-filer. Visst skulle det vara trevligt om jag kunde skriva ut allting, men bläckpatroner kostar och papper kostar och träd dör, så nah. 
Frågorna är redan inlagda i slutet av kapitlen där du ska svara, och jag skulle verkligen föredra om du inte läser frågorna i förväg, och att du inte fortsätter att läsa utan att svara på frågorna. Det kan resultera i spoilers, vilket förstör hela grejen med det här. (Vissa av frågorna handlar om ifall saker var förutsägbara, sådant som jag som författare inte kan avgöra själv eftersom jag redan vet allting.)
Med andra ord, gör bara allting i ordning, så blir det inga problem. 


Om du lyckades läsa allt det där och fortfarande känner att du vill testläsa, så skicka ett mejl till mimmi.jacobsson@hotmail.com och svara på följande frågor:
  • Vilken genre läser du vanligtvis?
  • Någon/några favoritböcker?
  • Ålder och kön? (frivilligt)
  • Har du läst någon/några av mina berättelser tidigare?
All kontakt kommer att gå via mejl, för att jag inte klarar av telefonsamtal/skypesamtal/liknande lol. 

Jäklar här blev det mycket information, men det är verkligen inte särskilt komplicerat. Du läser, du svarar på frågor och är ärlig om vad du tycker, och uh... Det är egentligen bara det!

Tack för visat intresse!


(Herregud det här är första gången jag låter någon annan än familj (bortsett från när jag skickat in böcker till bokförlag) läsa min bok jag tror jag dör hjälp)

2 kommentarer:

  1. MEN GUD VAD COOLT ATT DU SKRIVIT EN EGEN BOK, vill så gärna också det men verkar så jävla läskigt :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ahhhh haha det är mer svårt än läskigt xD Om du verkligen verkligen vill, så GO FOR IT :DDDD Det värsta som kan hända är att den inte blir klar lol (vilket hände med typ sju andra böcker haha )

      Radera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D

Pink Spinning Heart Within A Heart