lördag 22 augusti 2015

Minirecensioner: World After, Lola and the Boy Next Door, & Tusen Bitar Saknas

Författare: Susan Ee
Antal sidor: 438
Förlag: Hodder & Stoughton
Svensk titel: -
Serie: Penryn and the End of Days #2

Spoilers kan förekomma om du inte läst del 1.

Awwww kändes otroligt skönt att läsa om de här karaktärerna igen. Särskilt Penryn. Utan tvekan en av de bästa huvudrollerna jag läst om.

Har sett en hel del klaga över att handlingen i den här är väldigt lik handlingen i första boken, och visst finns det en del likheter, men personligen störde jag mig inte på det. Det kändes fortfarande nytt på något sätt.

World After var inte lika mindblowing och episk som Angelfall men den är definitivt läsvärd. Penryn är lika kickass som i första boken och änglarna är lika fascinerande. 

***

Författare: Stephanie Perkins
Antal sidor: 384
Förlag: Usborne Publishing
Svensk titel: Lola och pojken i huset bredvid (Utkommer snart tror jag lol)
Serie: Anna and the French Kiss #2

Alltså guuuuuud så härlig! Jag satt och fnittrade genom stort sett hela boken.
Och hej. Jag hade ingen aning om att Anna and the French Kiss och Lola and the Boy Next Door skulle hänga ihop på något sätt men herreguuuuuuuuuuuud. 

Jag älskar språket och karaktärerna och kyaaa~
En annan perfekt sak är Lolas föräldrar. I många böcker har föräldrar ingen större betydelse. De bara är där för att huvudrollen uppenbarligen har föräldrar någonstans. Men Lolas föräldrar känns som riktiga människor, inte bara roller. Perkins har uppenbarligen lagt ner tid på dem, som med de andra karaktärerna.

Perfekt bok att läsa när du bara vill ta det lugnt och inte tänka på så mycket.

***

Författare: Katja Timgren
Antal sidor: 240
Förlag: Alfabeta
Originaltitel: Tusen bitar saknas
Serie: - 

Om jag hade gjort det här till en vanlig full recension hade det bara lett till ett alldeles för långt inlägg fyllt av mig som mobbar böcker.

Så jag tyckte att hela den här grejen med minirecensioner fungerade bättre.

Jag skulle inte rekommendera den här till någon. Inte för att den är så förskräckligt dålig och definitivt inte för att den är fantastiskt bra.

För den är inget av det.
Den är bara helt och hållet platt.
Handlingen hade kunnat bli bra men det finns knappt något djup. Karaktärerna hade kunnat bli bra men de har inga personligheterna.

Och herregud språket. Jag förstår bara inte. Kanske är det bara jag som alltid försöker skriva alldeles för poetiskt men det här språket funkade bara inte för mig. Vissa meningar kändes inte ens som korrekt svenska.

Och då ska vi inte ens prata om dialogen... Jag hoppas för guds skull att folk inte pratar sådär i verkliga livet.

Förlåt... Jag missade säkert bara charmen med den här boken, men jag förstår helt ärligt inte hur den blev publicerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D