fredag 17 juli 2015

Paper Towns

Författare: John Green
Antal sidor: 305
Förlag: Speak
Svensk titel: Pappersstäder
Serie: -

Handling (från Goodreads):
Who is the real Margo?

Quentin Jacobsen has spent a lifetime loving the magnificently adventurous Margo Roth Spiegelman from afar. So when she cracks open a window and climbs into his life—dressed like a ninja and summoning him for an ingenious campaign of revenge—he follows. After their all-nighter ends, and a new day breaks, Q arrives at school to discover that Margo, always an enigma, has now become a mystery. But Q soon learns that there are clues—and they're for him. Urged down a disconnected path, the closer he gets, the less Q sees the girl he thought he knew...

Omdöme:
Nu är det såhär att väldigt många säger att den här boken i stort sett är exakt samma bok som Looking for Alaska men nu är det även såhär att jag faktiskt inte har läst Looking for Alaska än så jag kan inte kritisera boken på den punkten.
Jag kan dock kritisera den på några andra punkter.

Först och främst så vill jag säga att boken inte var dålig. Den var till och med riktigt bra på vissa ställen. Början drog in en i handlingen så som den ska göra, och de (mer eller mindre) hundra sista sidorna var helt otroliga.
Men vad hände i mitten?
Jo, absolut ingenting som intresserade mig det minsta dugg. Det var sida efter sida som man fick tvinga sig igenom och jag var faktiskt tvungen att göra någon slags deal med mig själv för att få den utläst. (Jag fick inte fortsätta redigera min egen bok förrän jag läst ut den här, vilket funkade rätt hyfsat för fyra dagar senare var den utläst.)

Saken är den att jag inte riktigt gillade Quentin, och inte heller Margo, vilket blev lite jobbigt mellan varven... Jag vet inte riktigt, jag bara störde mig på dem.
Men så har vi Questins vänner Ben och Radar och bara herreguuuud såå braaaa. De kändes bara så trovärdiga och de var så roliga och något nördiga och jag kunde inte få nog av dem. Särskilt Radar <33

Så, som sagt - det började bra men blev sedan hemskt segt bara för att BOOOM. Dessutom är det ju trots allt en bok av John Green, och jag älskar hans sätt att skriva (även om alla metaforer ibland gör mig något förvirrad.)

Om du är villig att ta dig till den sista delen av boken så är den utan tvekan läsvärd, men var beredd på att mitten är himla händelselös.

BTW NÅGON ANNAN ÄN JAG SOM ÄR HYPAD FÖR FILMEN NÄSTA VECKA WOOHOOOO

3 kommentarer:

  1. Åhh jag längta tills filmen kommer! <3

    SvaraRadera
  2. Kanske får bestämma om jag ska skaffa någon annan av John Greens böcker istället för den här ...

    High five för att redigera sina egna böcker förresten! ;)

    SvaraRadera
  3. Precis så här tyckte jag med; bra början, sedan händer det INGENTING i mitten och sedan är slutet rätt så fantastiskt igen. Och åh så pepp på filmen!!!

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D