söndag 31 maj 2015

Vit som Snö

Författare: Salla Simukka
Antal sidor: 203
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Originaltitel: Valkea kuin lumi
Översättare: Mattias Huss
Serie: Lumikki Andersson #2
Första meningen: I'm only happy when it rains.

Handling (från Goodreads):
Lumikki Andersson befinner sig i ett sommarhett Prag. På ett café kommer en tjej fram till Lumikki och påstår sig vara hennes halvsyster. Eftersom Lumikki misstänker att föräldrarna döljer något om släktens historia för henne, blir hon intresserad.

Tjejen lyckas lura med sig Lumikki till ett religiöst möte, och hon blir indragen i en sekt som är mitt uppe i planeringen av sitt kollektiva självmord. Lumikki tvingas springa för livet genom Prags gator och kyrkogårdar för att förhindra den stora tragedin. I uppföljaren till Röd som blod är oskulden allt annat än vit som snö.

Omdöme:
Omslagen dock. Omslagen tar hem vinsten.

Till att börja med så gillar jag nog den här mer än den första delen. Det var lite svårt att komma in i den först, men sedan fann jag den spännande rakt igenom. Språket är väldigt målande, och det ger boken en väldigt mörk stämning.

Jag har det fortfarande lite svårt med Lumikki. Hon är sååååå känslolös... Det är okej att göra känslokalla karaktärer, men då måste de fortfarande vara mänskliga på något sätt. Speciellt när det gäller huvudrollen. Man måste kunna känna igen sig i huvudrolllen, och det är lite svårt att göra det när huvudrollen känns rätt... tom. (Dock gillar jag verkligen de där små flashback-delarna man fick ta del av.)

Jag önskar verkligen att man fick lära känna de andra karaktärerna bättre. Allting blir så mycket bättre när man blir fäst vid karaktärer. Samma sak gällde i första boken.

Då är det väl bara att hoppas på ett riktigt bra slut i tredje boken. Förhoppningsvis något som verkligen känns som ett slut.

Om ni läste första boken borde ni utan tvekan se till att läsa den här också. Handlingen och idén med sekten är riktigt intressant, och det känns även rätt annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D