söndag 9 november 2014

Eleanor & Park

Författare: Rainbow Rowell
Antal sidor: 325
Förlag: St. Martin's Griffin
Svensk titel: Eleanor & Park
Serie: -
Första meningen: XTC was no good for drowning out the morons at the back of the bus.

Handling (från Goodreads):
Two misfits.
One extraordinary love.

Eleanor... Red hair, wrong clothes. Standing behind him until he turns his head. Lying beside him until he wakes up. Making everyone else seem drabber and flatter and never good enough...Eleanor.

Park... He knows she'll love a song before he plays it for her. He laughs at her jokes before she ever gets to the punch line. There's a place on his chest, just below his throat, that makes her want to keep promises...Park.

Set over the course of one school year, this is the story of two star-crossed sixteen-year-olds—smart enough to know that first love almost never lasts, but brave and desperate enough to try.

Omdöme:
Jag tror att de allra flesta redan har läst den här, men jag tänkte ändå sända ut ett varningsmeddelande för dem som inte har det, men planerar att göra det: Risken för att du kommer att bli förolämpad när du läser den här boken är väldigt hög.

Men hej, det är helt okej, för författaren gör det på ett väldigt snyggt och ärligt sätt.
Boken utspelar sig på 80-talet, och rasismen i samhället är väldigt tydlig. När man först läser om boken får man lätt intrycket om att det kommer vara en söt kärlekshistoria mellan två tonåringar, men den handlar om så mycket än så. Den tar upp så många problem... Problem som finns kvar idag också.

Jag hade väldigt höga förväntningar på den här, och jag måste säga att jag blev en aning besviken. Bara lite grann dock, för agh den var så fin <33
Men jag kände att Eleanors och Parks relation kändes något oäkta. I början pratade de inte ens, och sedan helt plötsligt är de störtkära. Jag skulle inte kalla det insta-love, för det var inte det det var. Deras relation.... Bara tog ett väldigt stort steg framåt lite väl plötsligt.
Dessutom gillade jag inte slutet. Bleh.

Men herreguuuuuuuuuuuuud. Feeeeeeels. Paaaark. Eyeliiiiner. Woow.
Jag var fast från första sidan. Jag älskar hur äkta alla karaktärerna kändes. De hade sina brister, de gjorde inte alltid rätt. Det gjorde dem perfekta. (Speciellt Park huehue.)

Jag har egentligen inte så mycket att säga om den här. Eleanor och Park är riktigt söta tillsammans, även om det gick lite fort vid ett tillfälle. Samhället och karaktärerna kändes så riktiga, och vissa scener var otroligt starka.
Rekommenderas till i stort sett alla.

3 kommentarer:

  1. Det här är en bok som jag verkligen vill läsa! Originell handling (och förhoppningsvis bra) och omslaget är så fint! Tyvärr finns den inte på biblioteket.. så frågan är om jag ska införskaffa mig den eller inte! / Hannah

    SvaraRadera
  2. SV: Ja <3333
    Äntligen någon annan som gillar Lupin!!! Yay! I'm not alone in this world! :D

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D