lördag 11 oktober 2014

If I Stay

Författare: Gayle Forman
Antal sidor: 262
Förlag: Speak
Svensk titel: Om Jag Stannar
Serie: If I Stay #1
Första meningen: Everyone thinks it was because of the snow.

Handling (från Goodreads):
Just listen, Adam says with a voice that sounds like shrapnel.

I open my eyes wide now.
I sit up as much as I can.
And I listen.

Stay, he says.

Choices. Seventeen-year-old Mia is faced with some tough ones: Stay true to her first love—music—even if it means losing her boyfriend and leaving her family and friends behind?

Then one February morning Mia goes for a drive with her family, and in an instant, everything changes. Suddenly, all the choices are gone, except one. And it's the only one that matters.

If I Stay is a heartachingly beautiful book about the power of love, the true meaning of family, and the choices we all make.

Omdöme:
Uuuuhhh det där slutet tog mig med överraskning.

Att börja skriva på en recension brukar alltid vara det svåraste för min del, men just den här gången är det extra svårt, för jag är inte helt säker på vad det är jag vill skriva.

Så låt mig bara börja med att säga: Ser ni den där texten på omslaget? "Will appeal to fans of Stephenie Meyer's TWILIGHT."
Det är något av en lögn. Så låt er inte luras.
Jag kan lova er att om ni läser If I Stay så kommer ni inte stöta på en enda vampyr, huvudrollen Mia kommer inte att skapa insta-love med Edward Cullen, och Adam kommer inte att glittra i solen. Kärlekshistorien mellan Adam och Mia är inte alls lik den mellan Edward och Bella.
If I Stay och Twilight har i stort sett inget gemensamt det var allt jag ville säga. Bör ej jämföras.

Jag hade egentligen inte särskilt höga förväntningar på den här, vilket var bra för den hade inte nått upp till dem. Det var rätt underhållande läsning, okej tempo, smått berörande mellan varven (I have no heart otl).

Mia känns rätt så ointressant, Adam känns också rätt så ointressant, Mias bästa vän Kim var okej, jag har inga tydliga känslor när det gäller den här boken.
Den var bra, men något tråkig, och den berörde inte alls lika mycket som jag tror det var meningen att den skulle göra.
Men det är stor text i den, och den är inte särskilt lång, så om ni har lite tid över kan den vara värd att plocka upp.

1 kommentar:

  1. Jag tyckte ungefär samma sak om boken när jag läste den. Den var liksom inte dålig men den var ju inte riktigt bra heller.
    Hur som helst så såg jag filmen förra helgen med en kompis och jag verkligen älskade filmen. Man vart så mycket mer berörd av filmen än vad man blev av boken. Jag blev så förvånad, böcker som alltid brukar vara bättre än filmer! Jag rekommenderar verkligen att du ser filmen, den var så bra. Till och med min kompis som jag gick med vart berörd av den (och han är kille). :P

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D