måndag 27 oktober 2014

Entwined

Författare: Heather Dixon
Antal sidor: 472
Förlag: Greenwillow
Svensk titel: -
Serie: -
Första meningen: An hour before Azalea's first ball began, she paced the ballroom floor, tracing her toes in a waltz.

Handling (från Goodreads):
Come and mend your broken hearts here. In this retelling of the classic tale "The Twelve Dancing Princesses," the eldest princess must fight to save her family—and her heart—from an ancient dark magic within the palace walls. "Full of mystery, lush settings, and fully orbed characters, Dixon's debut is both suspenseful and rewarding."—ALA Booklist

Just when Azalea should feel that everything is before her—beautiful gowns, dashing suitors, balls filled with dancing—it's taken away. All of it. And Azalea is trapped. The Keeper understands. He's trapped, too, held for centuries within the walls of the palace. So he extends an invitation.

Every night, Azalea and her eleven sisters may step through the enchanted passage in their room to dance in his silver forest, but there is a cost. The Keeper likes to keep things. Azalea may not realize how tangled she is in his web until it is too late. "Readers who enjoy stories of royalty, romance, and magic will delight in Dixon's first novel."—Publishers Weekly

Omdöme:
Den här boken är som en prinsesstårta med dubbelt så mycket socker än det stod i receptet.
Så söt att det blev äckligt, med andra ord.

Jag antar att jag inte borde ha förväntat mig så mycket när det handlar om tolv prinsessor.

Den här boken var så söt, fluffig, sagolik. Karaktärerna kändes fåniga och barnsliga, och hela alltihopa bara svävade runt bland regnbågar och pastellfärgade moln och det funkade inte för min del.

Azalea var den enda av systrarna som kändes något mogen. Hon bar ansvaret för alla de andra prinsessorna, och hon... betedde sig väl som väldigt många andra skulle ha gjort i hennes situation, antar jag.
Men hej, hej... Hej. Hon gjorde inte mycket mer än att svimma. Jag säger inte att det är något fel med att svimma men när man spelar huvudrollen i en bok, då måste man kunna åstadkomma lite mer än så. I slutet kunde jag inte hålla tyst längre, typ: "Gör något. Gööööör nååågoooot. TA DIG SAMMAN FÖR SJUTTON GUBBAR." Ungefär så.
Och detta gäller de andra prinsessorna också. "NI ÄR FÖR SJUTTON TOLV STYCKEN NI MÅSTE KUNNA GÖRA NÅGONTING. DET BEHÖVER INTE ENS VARA STORSLAGET. BARA... Någonting."
Mindre spoiler! Markera för att läsa: Det slutade med att en armé av gentlemän kom ridandes och rev hela stället. Jag skojar inte. De var bokstavligen kallade "gentlemen" genom hela boken och de kom bokstavligen in på hästar och räddade de tolv små prinsessorna som inte kunde göra något trots att de var tolv stycken. WHERE IS DA GIRL-POWAAH!?!? Slut på spoiler.
Och så kungen. Jag tror det stod: "The King sucked in his cheeks" åtminstone 103 gånger. Så jag föreställde mig kungen med insugna kinder genom varenda sida, vilket egentligen bara var kungen med ett väldigt smalt ansikte.
Det blev lite halvunderligt.

Trots allting som gick åt skogen på de här 472 sidorna så hatade jag den faktiskt inte. Visserligen var karaktärerna rätt hemska (bortsett från Fairweller), och det faktum att det var brist på förnamn hos gentlemännen störde mig lite (Jag menar... De typ friade till varandra, men de frågade aldrig efter gentlemannens förnamn. Typ lol.), så var boken inte alltför hemsk. Det var helt klart den sämsta fairy tale-retelling jag läst, men med tanke på att jag faktiskt bara läst två stycken och att den första var Cinder så är det inte så dåligt.

Det är ingen bok jag skulle rekommendera i första taget, men det är ändå en rätt söt historia (som är berättad på något för många sidor.)

1 kommentar:

  1. Hade ingen aning om att den är en retelling på "De tolv dansande prinsessorna"! Nu blev jag ju nyfiken ... och omslaget gaaaah .. :D men för sockersött och brist på coola tjejer? Nåja, kanske någongång, vi får se :S

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D