måndag 4 augusti 2014

Clockwork Angel

Författare: Cassandra Clare
Antal sidor: 479
Förlag: Margaret K. McElderry Books
Svensk titel: -
Serie: The Infernal Devices #1
Första meningen: The demon exploded in a shower of ichor and guts.

Handling (från Goodreads):
In a time when Shadowhunters are barely winning the fight against the forces of darkness, one battle will change the course of history forever. Welcome to the Infernal Devices trilogy, a stunning and dangerous prequel to the New York Times bestselling Mortal Instruments series.

The year is 1878. Tessa Gray descends into London’s dark supernatural underworld in search of her missing brother. She soon discovers that her only allies are the demon-slaying Shadowhunters—including Will and Jem, the mysterious boys she is attracted to. Soon they find themselves up against the Pandemonium Club, a secret organization of vampires, demons, warlocks, and humans. Equipped with a magical army of unstoppable clockwork creatures, the Club is out to rule the British Empire, and only Tessa and her allies can stop them....

Omdöme:
Innan jag läste den här boken kunde jag säga att jag aldrig tidigare slängt iväg en bok för att jag älskar en karaktär för mycket. Nu kan jag stolt säga att jo, det har jag visst.

Väldigt många sa att man skulle läsa den här serien innan man läste City of Fallen Angels eller något... Jag lyssnade inte. Jag bestämde mig för att läsa den innan City of Heavenly Fire istället för yolo.
Jag förstår kopplingarna dock.

Det här var faktiskt tredje gången jag försökte läsa den här boken. Inte för att den var dålig, utan för att jag alltid försökte läsa den när jag inte hade någon läslust, vilket inte riktigt funkade.... Nu plockade jag upp den igen dock, och hej det gick.
Jag tycker ändå att början var lite halvtrög, men det blev bättre runt sida 100 någonstans (troligtvis för att Jem kom in i bilden.)
Och herregud Jem. Herregud. Jag kan inte ens.... Jag bara... Jag ger upp.

Nu är det såhär, att jag ser mig själv som en feminist. Och jag vet att boken utspelar sig på 1800-talet, men Tessas reaktion till de kvinnliga skuggjägarna... Jag vet jag vet jag veeet att det är 1800-talet och att Tessa har växt upp i tron om att kvinnor inte kan slåss och att de alltid ska vara uppklädda i klänningar och allt men det är bara sååå svårt att gilla en huvudroll som tänker så. I mitt fall går det inte. Jag känner absolut ingenting för Tessa. Och jag helt och hållet hatar Jessamine. Inte för att hon inte vill vara en skuggjägare, för det är helt okej. Hon har ett eget liv, och hon har rätt att bestämma över det. Men.... Thomas. Bara... Varför? JESSAMINE VARFÖR ÄR DU SÅ KORKAD!?!?! *försöker att inte spoila något*

Och så har vi Will... Jag vet inte ens. Först gillade jag honom, sedan gillade jag honom inte, och nu... Nu vet jag inte ens. Jag förstår att något väldigt hemskt hände och att han känner sig väldigt ensam. Och det är okej att vara deprimerad, det är okej att tycka synd om sig själv, men jag känner ändå att det inte är okej att ta ut det över andra. Det är inte okej att bete sig som en komplett idiot om det drabbar andra.
Jag vet inte riktigt... Jag har sett andra karaktärer som liknar Will, och jag har gillat dem, men det är något med Will... Jag gillar honom inte riktigt.

Och så har vi triangeldramat. Det är nog ganska uppenbart att jag föredrar Jem, och därför föredrar jag även honom med Tessa. Men det är inte för att jag tycker att de är alldeles perfekta för varandra, det är bara för att Jem uppenbarligen gillar Tessa, och jag vill att Jem ska vara lycklig. Det är enda anledningen till att jag vill att de ska vara tillsammans. (Dock skulle jag kunna dö lycklig om Jem fick känslor för Sophie... Det skulle bara vara... Så perfekt.)

En relation jag verkligen älskade var helt klart den mellan Will och Jem. Alla scenerna där man fick se hur mycket Will faktiskt bryr sig... Det var de enda scenerna där jag såg Will som något annat än en idiot.

Trots att en del karaktärer inte gick hem hos mig och att kärleken mellan Tessa och Will inte föll mig i smaken så var det en väldigt bra bok. Clares språk har alltid varit riktigt bra och jag älskar tempot. Jag kommer utan tvekan att skaffa de andra delarna väldigt snart (när jag skaffar pengar, vill säga.)

Anledningen till att jag slängde iväg boken då? Förlåt men jag hittade en spoiler som kanske inte är en spoiler... Men det gjorde mig hemskt deprimerad och whoops där rök boken och sedan satt jag bara i sängen och lyssnade på deprimerande musik.

5 kommentarer:

  1. Hmm, vilken spoiler som kanske inte är en spoiler? (Jag har redan läst boken, så du behöver inte oroa dig för att spoila något)
    Jag tycker faktiskt om både Will & Jem, kan inte bestämma mig för vilken jag tycker bäst om...

    SvaraRadera
  2. Håller på med City of Fallen Angels just nu vilket går lite trögt, för har inte så mycket läslust just nu. Men när jag är klar med The Mortal Instruments har jag tänkt läsa dom där böckerna också. Även om det är bra att blanda dom, läser jag en serie i taget.

    SvaraRadera
  3. Helt klart sugen på att läsa den! :)

    SvaraRadera
  4. Jag funderar på hur jag ska göra. Jag håller på och läser City of Lost Souls nu och frågan är om jag ska vänta med City of Heavenly Fire och läsa The Infernal Devices först eller inte. Spelar det stor roll hur man gör? :)

    SvaraRadera
  5. Det här är en av mina favoritserier, och jag tycker varje bok är bättre än den andra, och Clockwork Angel var helt fantastisk och den fick mig att nästan drunkna i mina tårar. Alla karaktärer är så underbara (håller def. med om att Jem är fantastisk) och relationen mellan Will och Jem är troligen en av de saker tycker mest om med det hela. Jag tycker också att det är väldigt intressant att se hur Cassandra utvecklas som författare genom varje bok, det märks särskilt om man går tillbaka efter Clockwork princess och ser hur CoB är skriven. Sjukt stor förändring.

    Ska bli kul att se vad du tycker om resterande delar av trilogin också! :D

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D