onsdag 13 augusti 2014

Between the Devil and the Deep Blue Sea

Författare: April Genevieve Tucholke
Antal sidor: 384
Förlag: Speak
Svensk titel: -
Serie: Between #1
Första meningen: "You stop fearing the Devil when you're holding his hand."

Handling (från Goodreads):
You stop fearing the devil when you’re holding his hand…

Nothing much exciting rolls through Violet White’s sleepy, seaside town… until River West comes along. River rents the guest house behind Violet’s crumbling estate, and as eerie, grim things start to happen, Violet begins to wonder about the boy living in her backyard.

Is River just a crooked-smiling liar with pretty eyes and a mysterious past? Or could he be something more?

Violet’s grandmother always warned her about the Devil, but she never said he could be a dark-haired boy who takes naps in the sun, who likes coffee, who kisses you in a cemetery... who makes you want to kiss back.

Violet’s already so knee-deep in love, she can’t see straight. And that’s just how River likes it.

Omdöme:
Allting gick åt skogen på sida 13 när jag läste det här: "I watched him swagger, yes swagger, with panther hips". River BOKSTAVLIGEN swaggered in i hennes liv och whoops INSTA-LOVE.

Swag.

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Den här boken. Jag förstår ingenting längre.
Låt mig börja med själva handlingen.
Den finns inte. Poof. Borta. Jag blev förvånad när jag märkte att den är hela 384 sidor... Författaren lyckades skriva 384 sidor av ingenting. En väldigt liten del av den var intressant - jag gillade när alla barnen sprang runt på kyrkogården och letade efter djävulen, och när jag läste den kändes det som att handlingen kanske äntligen skulle börja, men... Nej.

Och så namnen. River West. Violet White. Sunshine Black. Blue [efternamn här].
Det är riktiga namn. Jag vet. Men ändå. Tänk om man skulle direktöversätta till svenska bara för skojs skull.
Förresten, vi får senare i boken reda på att River bara är ett smeknamn. Hans riktiga namn är något helt annat, och vi fick inte reda på varför han kallas för River.

Karaktärerna är bara... Underliga. Violet är... Violet. Författaren försökte hela tiden göra henne... Speciell. Men istället blev hon bara den för perfekta huvudrollen utan personlighet. Hon är allting och ingenting på samma gång.
River är den alldeles för perfekta killen med... En aning personlighet, faktiskt. Mer eller mindre. Dock vet jag inte om jag gillar hans personlighet. Mellan varven gjorde jag det (mest för att jag var desperat och ville ha åtminstone nånting i boken att gilla).
Violets bror, Luke, vill jag inte ens gå in på. Jag funderar fortfarande på varför han var med i boken överhuvudtaget. För att få oss att tycka synd om Violet? För att ge Violet ännu mer anledning att falla för River? (Då River tog hennes sida istället för Lukes.) För att få oss att tycka om de andra karaktärerna mer? Jag menar, i kontrast till Luke så ser resten av karaktärerna riktigt bra ut.
Och så Sunshine. Snälla rara människa. Hon är den som först säger att Violet inte ska lita på River (när han först kommer dit), och på nästa sida är hon helt villig att gå in i en lång mörk tunnel med honom. En tunnel där det sägs vara en galen man som har kidnappat massa barn. Wow, Sunshine. Really.

Det fanns faktiskt något med boken jag gillade dock. Språket. Det ger hela boken någon slags mörk stämning. Jag hade problem med det först, men det blev bättre efter några sidor. (Efter ganska många sidor, kanske.)

Jag vet inte vem jag skulle kunna rekommendera den här till. Ingen, egentligen. Det är en paranormal romance men kärleken i boken är skrattretande oäkta. Man har ingen aning om vilka av Rivers handlingar som är äkta, vilka av hans ord som är sanna, så i slutändan känns det bara som om han utnyttjade henne. Och det känns som om hon bara föll för hans... övernaturliga gåva eller vad sjutton jag ska kalla det.
Läs den om ni vill ha fåniga karaktärer, 384 sidor utan handling, insta-love-som-inte-riktigt-är-love, och ett hyfsat språk.

1 kommentar:

  1. Då vet jag att jag ska hålla mig undan från den boken. :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D