onsdag 2 juli 2014

The Pirate's Wish

Författare: Cassandra Rose Clarke
Antal sidor: 327
Förlag: Strange Chemistry
Svensk titel: -
Serie: The Assassin's Curse #2
Första meningen: "Do you feel that?" Naji asked.

Spoilers kan förekomma från tidigare delar!

Handling (från Goodreads):
After setting out to break the curse that binds them together, the pirate Ananna and the assassin Naji find themselves stranded on an enchanted island in the north with nothing but a sword, their wits, and the secret to breaking the curse: complete three impossible tasks. With the help of their friend Marjani and a rather unusual ally, Ananna and Naji make their way south again, seeking what seems to be beyond their reach.

Unfortunately, Naji has enemies from the shadowy world known as the Mists, and Ananna must still face the repercussions of going up against the Pirate Confederation. Together, Naji and Ananna must break the curse, escape their enemies — and come to terms with their growing romantic attraction.

Omdöme:
Okej så efter att ha avslutat första delen var jag bara tvungen att läsa den här på en gång.

The Pirate's Wish fortsätter precis där The Assassin's Curse slutade. Ananna och Naji är fortfarande fast på en svävande ö och kan bara hoppas att Marjani ska komma och hjälpa dem därifrån.
Författarens fantasi är väldigt imponerande - hon har kommit på saker som man inte har sett tidigare, och skapat en väldigt originell värld.
Bara lite kul att när de stötte på talande hajar blev alla som galna, men när de senare träffade en talande bläckfisk var det bara jag som reagerade...

Karaktärerna är i stort sett lika älskvärda som i första boken. I stort sett. Både Ananna och Naji - särskilt Naji - var himla tröga när det gällde romantiken i boken. Flera gånger blev min hjärna ett stort utropstecken och en massa omg för att jag trodde att de äntligen insett, och sen bara.... "Nähä.. Okej. Visst. Bra. Lura mig bara. Om och om igen!!! SE HUR MYCKET JAG BRYR MIG."
Ni förstår, jag ville verkligen att de skulle bli tillsammans men de var bara så tröga... Spoilers eller inte spoilers jag har ingen aning det är ganska lätt att lista ut men jag sätter en spoilervarning här i alla fall för säkerhetsskull! Markers för att läsa: Och när de äntligen blev tillsammans blev jag lite besviken... Najis personlighet förändrades alldeles för mycket... Jag gillade honom när han var kall och mystisk... Slut på spoilers eller inte spoilers.

Helt ärligt så tycker jag nog att första boken var snäppet bättre, men det här är definitivt en läsvärd fortsättning. Författaren skulle kunna göra fler delar om hon skulle känna för det - jag har ingen aning om vad de skulle handla om men slutet var rätt så öppet.
Så en riktigt bra serie som flera borde ta sig tid att läsa! ^^

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vi är nya här på blogspot och undrar hur du har gjort så att det står vad du läser just nu i hörnet på din blogg? Vi skulle vara tacksamma om du kunde förklara för oss nykomlingar! :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D