måndag 28 juli 2014

New York-special!!

Från början tänkte jag göra ett inlägg om Ohio, och sedan ett om New York. Men när jag kollade igenom bilderna från Ohio.... Det var mest bilder på oss och släktingarna vi träffade där och mat (minst hälften av bilderna måste ha varit på mat jag lovar xD) Så det känns inte som om jag behöver lägga ut det här... På en bokblogg. (lol)
Men ett inlägg om New York blir det i alla fall!

En av de första bilderna som togs när vi kom fram. På ett övergångsställe. Det fungerar lite annorlunda än det gör här i Sverige. Deras gubbar är inte röd eller grön, till exempel.

9 avenyn var den avenyn vårat hotell låg på.
När man väl lärt sig hur avenyerna och gatorna fungerar är det inte så svårt att hitta på Manhattan. Det som var problematiskt var att vi flera gånger gick åt fel håll. (Samma sak hände när vi åkte tunnelbana... Vi åkte åt fel håll. Flera gånger.)







Grejen med New York är att man som turist troligtvis kommer hem med nackspärr, för i stort sett allt som är kul att titta på ligger flera meter upp i luften. 









Okej sååååå, tunnelbanorna. Det var så vi tog oss överallt. Vi skaffade tunnelbanekort som lät en åka hur mycket man ville i en vecka (vilket passade bra med tanke på att vi var där en vecka.)
Det är inte särskilt svårt att ta reda på vilken linje man ska ta. Om man har en karta över hur alla linjer går, vill säga. Vilket vi hade, så jag blev typ tunnelbaneexpert.
Men så blev jag distraherad av en väldigt söt asiatisk kille och whoops där åkte vi förbi stationen där vi skulle av (jag skojar inte. det hände faktiskt. Mer eller mindre.)

Varning dock, de låter förskräckligt.




Så klart tog vi en färja över till Frihetsgudinnan. Det var fullt med folk överallt och solen var alldeles för varm men hej, det var kul. 
Eeehhhhmmm jag vill kunna säga något mer om henne men jag vet inte vad. Vi gick på färjan på Manhattan. Vi åkte färjan. Vi gick av färjan (när den var framme). Vi kollade på Frihetsgudinnan. Det var det. 










När vi väl var i södra Manhattan så passade vi på att ta oss till 9/11 Memorial. Tack vare David Levithans bok En Bit Av Mig Fattas så vet jag faktiskt något om var som hände med tvillingtornen den dagen. Så det så.
Det är hur som helt väldigt vackert gjort (trots att man blir en aning nedstämd av att läsa alla de där namnen med vetskapen om att alla de där personerna dog.)







Samma dag, fast senare på kvällen, så såg vi Fantomen på Operan på Broadway. Och herregud som i HERREGUD det var nog det roligaste vi gjorde (allting som innehåller romantik och drama går hem hos mig.) Jag älskade den så mycket. För mycket. Det var faktiskt första gången jag såg Fantomen på Operan. Eller, jag tror att jag har sett någon filminspelning någon gång, fast jag kommer i stort sett inte ihåg något från den så den räknas inte.

(Det där slutet dock... Jag tror jag dog. Jag dör fortfarande, tror jag. Om och om igen. Ugh.) 




Samma kväll hamnade vi på Times Square. Woooooooo.
Vi gjorde inget speciellt där, mer än att gå igenom. Och sedan gå tillbaka i jakt på något att äta. Efter ett tag hamnade vi på någon slags pizzeria där vi åt nudelsoppa (fråga inte ens....)

De flesta dagarna gick vi bara runt i affärer och letade kläder och skor. Jag ska inte ljuga: Jag är inte jätteintresserad av kläder och skor. Jag kom dit för bokhandlarnas skull.
Hur som helst, någonstans emellan shoppingen hamnade vi i Empire State Building. Dock blev fotona därifrån inte jättebra på grund av soldis all over da place.
Här är i alla fall en bild över södra Manhattan och någonstans långt där borta står Frihetsgudinnan.

En dag spenderades i Brooklyn för att jag av någon anledning verkligen ville åka dit (inte helt säker på varför, men jag har något slags halvunderligt intresse av Brooklyn.)
Så nu går vi på Brooklyn Bridge. (Tror att bakgrunden på det här fotot är Manhattan dock haha xD)

Här ser man Brooklyn i alla fall.

Och nuuuuuu. Nu tänker jag spamma bilder från den Botaniska Trädgården vi var i. Det var det jag såg fram emot mest, så det var i stort sett det enda jag tog kort på... (De andra bilderna blev tagna av mamma eller moster.)














Hade såklart varit kul att vara där när körsbärsträden blommar, men det var väldigt vackert ändå. Inträdet var inte dyrt, så om jag bott i närheten hade jag helt klart gjort stället till min personliga läshörna.



Någon gång under shoppingtiden hittade vi Barnes & Noble (superstor bokhandel duuuh.) Allt som allt hittade vi två Barnes & Noble i Ohio, och två i New York.



Det var så stort. Sååå stort. Och priserna. Jämfört med priserna i Sverige. Det är skandal. Jag menar, jag köpte för sjutton gubbar 14 böcker. Då är det billigt.



(En person som jobbade där kallade mig dessutom "ma'am", vilket är skrattretande i sig.)






Samma dag som vi skulle åka hem tog vi oss en snabb promenad till Central Park (Det låg väldigt nära hotellet, sååå.)



Det var verkligen en helt fantastisk upplevelse. Helt ärligt dock, så tror jag att jag gillade Ohio mer än New York. New York funkar om man är där på semester, men jag skulle aldrig vilja bo där eller något xD (För mycket kaos.)

3 kommentarer:

  1. Söt asiatisk kille är det som fastnade i mitt huvud efter att jag läst inlägget xD Låter som du hade roligt i alla fall ^_^ Nu behöver du bara spamma med bilder på DA också xD

    SvaraRadera
  2. Åh, måste åka dit någon gång i mitt liv <3 Blir hemskt sugen på att titta på Fantomen på Operan nu också.

    SvaraRadera
  3. Vill också till NY!!! Ser fram emot recensionerna på dina USA-böcker. :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D