söndag 20 juli 2014

Dåliga böcker som jag vill läsa ändå.

Rubriken säger det mesta. Jag kan egentligen inte säga att någon av böckerna jag nämner här nedanför faktiskt är dåliga. Jag dömer bara av det jag hört om dem. 
Dock vet jag att några av er faktiskt gillade några av böckerna, såå.... 

1. Marked - P.C. Cast & Kristin Cast

Jag tror att Zoey Redbird skulle kunna ta platsen för mest jobbiga huvudroll. 
Jag orkar inte ens nämna orsakerna... Jag har bara läst en hel del recensioner på Goodreads och kommit fram till att jag högst troligtvis kommer att kasta boken i väggen om jag läser den.

Dessutom handlar den om vampyrer. Efter att ha försökt med flera andra vampyrserier, har jag kommit fram till att jag inte gillar vampyrer. Det stoppar mig dock inte från att läsa flera vampyrserier.....

Inte helt säker på om jag tänker läsa den här på engelska eller svenska - om jag läser den på svenska kan jag låna den på biblioteket, om engelska så måste jag nog köpa den. (Ugh...)



2. Twilight - Stephenie Meyer

Okej, så jag har redan läst Twilight. För flera år sedan. När jag var korkad. Och jag gillade den då. Men om jag läste om den nu tror jag inte att jag skulle gilla den lika mycket som jag gjorde då. 
Jag tror jag har sagt det här åtminstone tre gånger tidigare, men nu säger jag det igen: Jag har ingen egen åsikt när det gäller Twilight. När jag läste den följde jag med hypen och gav den typ fem stjärnor för att glittrande vampyrer är awesome och killar som bryter sig in i ditt rum och ser på dig när du sover är superromantiska. Seriöst. 
När jag sedan läste massa negativa recensioner på den sänkte jag alla fyra böckerna till två stjärnor... Och nu sitter jag här och bara VAAAARFÖÖÖÖR?? 

Så behöver en omläsning. På alla fyra böckerna, egentligen, men börjar med första och ser hur långt jag överlever.


3. Bloodrose - Andrea Cremer

Det här har inte varit någon höjdarserie för min del. Jag tror jag gillade första delen hyfsat (inte för att jag kommer ihåg den eller något) men andra boken var... Den var inte helt och hållet dålig, men den var definitivt inte bra. 
Calla är... En huvudroll jag inte kommer ihåg något om. Shay är en idiot. Ren är... Ren (????).
Men skulle ändå vara kul att avsluta trilogin, bara för att få se hur den faktiskt slutar.









4. Halo - Alexandra Adornetto

Okej så jag vill egentligen inte läsa den här. Jag vill bara köpa den på grund av omslaget. (Och det visste ni redan... Så mycket som jag har tjatat om det där omslaget...)

Men, om jag nu köper den, så kan det hända att jag läser den. Bara för att den står där och ser fin ut i bokhyllan. 

Man vet aldrig. Dessutom gillar jag ju ändå änglar. Ibland. 








5. Silence - Rebecka Fitzpatrick

GUDOMLIGT OMSLAG ÄR GUDOMLIGT.

Okej, så jag hatade verkligen Förlorad Ängel, och om jag läste om Fallen Ängel nu så tror jag inte att jag skulle gilla den heller.

Har dock hört att den här ska vara bättre. Kanske. 
Okej men jag är villig att ge den en chans. 
På grund av.......... (*försöker komma på någon karaktär jag gillade men lyckas inte*) ..... omslaget. På grund av omslaget ger jag den en chans. (Åh herregud jag ger upp på den här boken innan jag ens har fått tag på den lol.)






6. Beautiful Disaster - Jamie McGuire

Jag har faktiskt hört rätt mycket bra om den här. Dock har jag sett en hel del punkter i de negativa recensionerna som jag tror jag kommer störa mig rejält på. (*cough cough* unhealthy relationship *cough*)

Wooow, så först nu insåg jag att det inte är en paranormal romance. Wooowowowow. Var helt säker på att det var något övernaturligt med i bilden. Haha.









7. Of Poseidon - Anna Banks

"He scours his memory for a sweet-natured Syrena who would take care of him, who would do whatever he asked, who would never argue with him."

.... Ursäkta? Är det meningen att vi ska gilla en sådan karaktär? Är det meningen att vi ska se huvudrollen bli kär i en sådan karaktär och faktiskt gilla det?

Trots det så har jag inte hört sååå mycket dåligt om den här. (Dessutom tänker jag inte döma en karaktär efter en mening. Visserligen en lång mening, men i alla fall.) Funderade på att köpa den när jag var i USA, men i slutändan blev det aldrig av.





8. Evermore - Alyson Noël

Uuuhhhhh jag vet inte ens. 
Kanske bara vill prova det här. (Med vatten, troligtvis.)

Verkar som en väldigt vanlig paranormal romance. Insta-love och övernaturlig huvudroll och övernaturligt het kille. Jepp.


Ibland undrar jag varför jag fortsätter att läsa paranormal romance överhuvudtaget.







9. Fallen - Lauren Kate

Jag tror jag är utom räddning nu.

FÖR OMSLAGETS SKULL OKEJ?

Vem vet, jag kanske till och med gillar den.
...
........

Jag vet inte exakt hur dålig den är, men ni kanske borde dra mig ur det här innan det är försent.







10. Teardrop - Lauren Kate

Åh nej jag skojar inte.
Ni vet, när jag såg att hon släppt en till bok tänkte jag att det kanske var en bra sak. Jag tänkte att författaren kanske sett folks reaktioner på Fallen och kanske tagit till sig kritiken.

...

Inte helt säker på det längre. 

Förresten, varför får Lauren Kate alltid de bästa omslagen??







Nu kanske ni undrar varför jag vill läsa de här, trots att jag inte tror att jag kommer gilla dem? Jo, dels för att jag vill se hur dåliga de verkligen är (om de nu är det), dels för att jag kanske bara behöver läsa lite dåliga böcker då och då, och dels för att jag vill skriva negativa recensioner. (Oh geez...)

Så, har du själv läst någon av dessa? Gillade du den eller låg den på den nivån där den inte är värd att kallas bok längre?

6 kommentarer:

  1. Älskar Twilight massvis (tycker det här inlägget om böckerna / filmerna är hemskt bra: http://malvab.blogspot.fi/2014/07/i-ett-patriarkat-kommer-kvinnors.html). House of Night och Fallen, däremot, ja, de går nog bra att hoppa över att läsa, haha.

    SvaraRadera
  2. Jag har HELA Evermore-serien hemma. Ehrm, jag gillade inte direkt förlaget när jag bad om FÖRSTA boken och fick på köpet hem de resterande delarna också. Jag vet inte riktigt om jag har hunnit plåga igenom mig andra eller tredje boken, bara att jag verkligen plågar mig igenom den. Så nej, Evermore är inget att ha!

    Beautiful Disaster är underbar-fantastisk-skräckinjagande-favorit all-time hos mig, men jag tror nog att det är rätt så många som skulle KANSKE kunna störa sig på deras relation. Men jag älskar boken i alla fall!

    Teardrops omslag är bara agrhkrjkhl, jag vill gärna ha den som en bild!

    (Och jag vet att jag det är väldigt många STORA bokstäver i den här långa kommentaren. Det bara blev så! ;) )

    SvaraRadera
  3. Jag gillade faktiskt House of Night böckerna när de kom ut, men jag slutade läsa efter bok 8. Har dock tänkt att läsa hela serien när alla böckerna finns ute, mest för att jag vill se om jag fortfarande tycker att serien är bra eller inte och för att jag är aningen nyfiken på hur det ska sluta. Om du tänker läsa dem rekommenderar jag faktiskt att du gör det på svenska, Zoey låter inte alls lika idiotisk då som hon gör på originalspråket. :)

    Och Of Poseidon är faktiskt riktigt bra. Galen är inte alls som den där meningen framställer honom, och Emma gör precis vad hon vill i vilket fall. Jag tyckte mycket om serien. :)

    SvaraRadera
  4. Håller väldigt mycket med om den där Twilight delen. Eller det är väldigt mycket jag. För jag läste dem för ... vad blir det ... tre år sen? Och GAAH älskade. Men nuuu ... vet jag inte. Har länge planerat en omläsning på dem men har liksom inte blivit av ... och bibban har inte haft inne första delen när jag tänkt låna den.

    Vet ingenting om resten av serierna, men alltså ... råkar hålla med dig om det mesta där med! ;DD Ibland är det väl ändå tillåtet att köpa en bok bara för omslaget? x) För alltså ... iallafall om det är så snyggt som typ Fallens (okej det där låter underligt men whateva), för det är snyggt. Väldigt *-* *-*

    SvaraRadera
  5. evermore är bra och de resterande 5 delarna i serien är bättre!! serien bara växer och växer och det är verkligen en helt egen story i sig. tredje boken var lite seg men de andra har varit riktigt bra! verkligen egen mot vad jag har läst tidigare, spännande, fartfyllda, bra och med kärlek i, även om andra händelser tar över mycket men som samtidigt har med kärleken att göra. reinkarnationer, auror, odödlighet, manifestationer mm. man får reda på mer och mer om allt kring det i varje bok så man blir verkligen fångad, iaf jag :)

    SvaraRadera
  6. Okejj.. Alla har olika smak men när kag såg mina 3 favvo serier vara uppe ballla jag ur!! Nyss läst alla delar av Hush hush!! Fallen ängel... okejj, jag ångrar lite att jag läste dom för dom är lite dåliga i slutet, men älskar dom ända och vill se filmen!! Sen Twilight?! Fattat detdär med glitter.. Men älskar Vampyrer så dendär Twilight boken är pris värd!! Läst den 7 gånger och 7x4=28 så läst hela twilight serien 28 gånger!! Sen, evermore!! Jag är på 5 delen (night star, nattstjärna) ska leta efter den på svenska, men jag ÄLSKAR de odödliga serien!! Så vill ha en film för dom böckerna!! Men somsagt, alla har olika förslag och senare ska jag försöka läsa igenom Vampyrens märke.. Dendär vampyr serien med 12 delar!? Men hoppas verkligen att det blir film av hush hush och de ödödliga!! Veg någon om det blir det? Svara då!!

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D