söndag 8 juni 2014

The Assassin's Curse

Författare: Cassandra Rose Clarke
Antal sidor: 298
Förlag: Strange Chemistry
Svensk titel: -
Serie: The Assassin's Curse #1
Första meningen: I ain't never been one to trust beautiful people, and Tarrin of the Hariri was the most beautiful man I ever saw.

Handling (från Goodreads):
Ananna of the Tanarau abandons ship when her parents try to marry her off to another pirate clan. But that only prompts the scorned clan to send an assassin after her. When Ananna faces him down one night, armed with magic she doesn't really know how to use, she accidentally activates a curse binding them together.

To break the spell, Ananna and the assassin must complete three impossible tasks--all while grappling with evil wizards, floating islands, haughty manticores, runaway nobility, strange magic...and the growing romantic tension between them.

Omdöme:
Wow jag märkte det inte förrän nu men jag tror att dem har mixat upp handlingen i första och andra boken lite... Okej förlåt jag ska inte spoila för mycket glöm att jag sa något jag var bara tvungen att nämna det för att jag kände mig uppmärksam.

Okej, så jag hade faktiskt inte jättehöga förväntningar på den här. Jag hade inte hört särskilt mycket om den, men Goodreads tipsade den och tja... Man kan säga såhär: Skrik bara ut ordet "Assassin" och du har min fulla uppmärksamhet.
Så jag blev alltså väldigt intresserad av titeln, och efter att ha slarvläst handlingen var jag bara tvungen att beställa den här. Fantasy, assassins (jag vägrar att använda det svenska ordet okej?), någon slags kärlekshistoria. Det var klockrent.
Men som sagt, inga skyhöga förväntningar, och efter att ha läst de första kapitlena var jag faktiskt inte säker på om jag skulle lyckas ta mig igenom den, särskilt med tanke på att jag inte riktigt vet hur det är med läslusten nu. Men jag fortsatte läsa, för jag var ändå lite nyfiken på vad som skulle hända och allt det där. Sen helt plötsligt, utan att jag märkte det, så blev den riktigt bra. Jag vet inte ens när, men helt utan förvarning var jag fast.

Något som gjorde mig lite fundersam i början var språket. Det är rätt speciellt, kan man säga. Författaren använder sig väldigt mycket av "ain't" och uttryck som "he didn't say nothing" vilket jag som svensk skulle direktöversätta till "han sa inte ingenting" vilket betyder att han visst sa någonting. Vilket han egentligen inte gjorde. (Nu vet jag inte om exakt den meningen faktiskt var med i boken, men den typen av mening... Ni fattar, hoppas jag.)
Det tog en stund att vänja sig, för trots att jag läst en hel del böcker på engelska vid det här laget så har jag aldrig läst en bok med sådant språk. Men när jag väl kom in i boken spelade det ingen roll. Det var istället som om inget annat språk hade passat den här boken lika bra som det.

Som jag redan nämnt hade jag inte hört mycket om den här. För säkert första gången någonsin visste jag inte vad kärleksintresset hette. Av någon anledning brukar jag alltid veta det innan jag läser en sådan här bok (ibland på grund av baksidan, ibland på grund av recensioner eller bara.... fangirls.) Men den här gången visste jag inte, och bara det gjorde det hela mer spännande! Så därför tänker jag inte berätta vad han heter. Jag tänker bespara er den vetskapen. Så det så. (Hur som helst så är han en ny favoritkaraktär och jag älskar honom och jag känner att min fangirl-sida håller på att komma fram.)
Huvudrollen Ananna (vars namn jag tydligen inte kan stava....) var jag lite osäker på i början. Eller, jag gillade henne de första sidorna. Sen gillade jag henne inte, och sen gillade jag henne igen. Hon är inte någon favorit, men hon är en stark tjej vars huvud funkar tillräckligt bra för att jag inte ska slänga boken i väggen. (Hon kan slåss och hon skriker inte på hjälp så fort hon ser något läskigt, för att klargöra vad jag menar.)

Jag rekommenderar verkligen den här till alla som gillar fantasy/typ-kärlek/starka huvudroller/heta killar/originella saker. Om ni inte är vana vid att läsa på engelska är nog den här inte den bästa boken att börja med dock. Språket var komplicerat och då syftar jag inte bara på det jag nämnde där ovanför utan då syftar jag på hela alltihopa. Den var mer komplicerad än de flesta andra böcker jag läst på engelska.
Annars är det bara fritt fram -- jag gillade verkligen den här och lär sätta igång med nästa del väldigt snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D