onsdag 25 juni 2014

Dikter? Någon?

Så, för ett tag sen insåg jag att jag ville ha med dikter i boken jag skriver. Jag insåg då också att jag inte har någon aning om hur man skriver dikter. Så jag prövade, och jag tror resultaten blev helt okej, så tänkte att jag lika gärna kunde publicera några av dem här~

***

Schhh, säger han.
Det är det enda hon hör,
det ljud som ber om tystnad,
är det enda hon hör.

Hon vet inte varför de gömmer sig,
och när hon frågar
får hon bara hans schhh.
Hans bön om tystnad.

Någonsans i fjärran
smäller
och allt exploderar.
Hon tänker på, hur vackra alla färger är.

Men så kommer färgerna för nära
och hon faller.
Hon stirrar upp på himlen
i väntan på att få komma dit.

Det här är krig, tänker hon.
Det fyller himlen
med tusentals förlorade själar
och det sista hon hör är hans schhh.

***

Allt nedanför krymper.
Dess ståtliga vingar
sträcker sig mot det oändliga.
Det finns ingen friare.
Den kan förflytta sig
från berg till åar till land
från Italien till Polen till Kina.

Detta är en lögn.

I det tysta mörkret,
drömmer den om himlen.
Bakom ett galler
sträcker den sig efter en frihet
som den aldrig kommer få.
Den sitter där än
med vingarna tätt intill sig
i ett uppgivet rop på hjälp.

***

Det fanns en tid
då han var lycklig.
En tid långt tillbaka
och långt förlorad.

Den lämnade efter sig ett tomrum,
ett hål i honom
och han undrar
om det någonsin kommer bli igenfyllt.

Han minns knappt
ljudet av sitt eget skratt
men han minns
att det var härligt.

Han lägger alla sina känslor
i dessa ord.
En ärlighet
han inte längre bär.

Dessa känslor lämnar han nu ifrån sig
för någon att hitta.
Och kanske
kommer denne någon att höra honom.

***

Den där sista planerar jag att ha med i boken, så den kan vara svårare att förstå än de andra x)
Som sagt, ingen aning om hur man skriver så kallade "bra" dikter, så om någon av er vet det får ni gärna komma med tips ;)

4 kommentarer:

  1. Du vet visst hur man skriver dikter! Jättefina alla 3 :) Det finns massa olika former av dikter man kan skriva, men då finns det massa regler om stavelser och rim och vem orkar det? Själv sätter jag mig då bara ner och skriver det jag kommer på och det som låter bra! ;)

    SvaraRadera
  2. Jättefina dikter! Du är jättebra på att skriva dikter ju :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D