måndag 16 juni 2014

Det Svarta Hjärtat

Författare: Holly Black
Antal sidor: 300
Förlag: B. Wahlströms (Tack för boken!)
Översättare: Carina Jansson
Originaltitel: Black Heart
Serie: Berörarna #3
Första meningen: Min bror Barron sitter bredvid mig och sörplar i sig det sista av sitt mjölkiga te genom ett stort, gult sugrör.

Spoilers från tidigare delar kan förekomma! (Det lär inte hända dock, med tanke på att jag i stort sett inte kommer ihåg något från tidigare delar............)

Handling (från Goodreads):
Gränserna mellan rätt och fel blir alltmer otydliga. FBI har fått Cassel att spionera på sin egen bror, nu vill de att han oskadliggör en annan man. Om han vållar skada med sin berörarförmåga i statens tjänst, vilken är då skillnaden mellan goda människor och onda? Är alla ute efter att utnyttja honom? Tiden rinner ut, i takt med Cassels egen magi, list och tålamod. Det finns varken enkla svar eller någon han kan lita på. Han har snart bara ett kort till att spela ut kärleken.

Omdöme:
Ett ganska gammalt rec-ex som jag inte plockade upp förrän nu.

Okej, innan jag började läsa den här läste jag igenom mina recensioner på de andra delarna men det hjälpte inte riktigt. Jag kom inte ihåg något i alla fall.

Något jag har haft problem med genom hela den här serien är att komma in i den. Jag har inte hittat något intresse, så oftast när jag läser börjar jag tänka på något annat och sen har jag absolut ingen aning om vad som faktiskt händer i boken. Det hände om och om igen när jag läste den här. Jag blev ointresserad och började tänka på annat.

Jag kommer ihåg att jag faktiskt tyckte att del ett och två var helt okej, om inte mer än okej, men nu när jag började på del tre kom jag inte ihåg någonting som hänt. Jag hade ingen koll på någonting, vilket gjorde det ännu svårare att hänga med.

Boken får ändå plus för själva idén med berörarna - det känns så originellt. Det påminner mig inte om något annat jag läst eller hört om.

Karaktärerna är väl... Okej. De funkar, men jag fäste mig inte vid någon.

Så alltså... En okej bok, men inget jag lär läsa om. Jag har haft problem med hela serien, så jag antar att det här bara inte var något för mig. Väldigt många andra har gillat den, så du vill du ha något nytt och originellt borde du ändå ge den en chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D