onsdag 9 april 2014

En Varm Vinter

(Den här recensionen är skriven en aning annorlunda jämfört med hur jag i vanliga fall skriver recensioner. Jag skrev den här recensionen som ett projekt i skolan, där jag var tvungen att ha med saker jag annars inte skulle haft med. Just sayin')

Författare: Christina Wahldén 
- Hon är en svensk författare och journalist. Hon är främst känd för sina ungdomsböcker, men har även skrivit barnböcker, kriminalromaner, och en hel del böcker på lättläst svenska.
Antal sidor: 204
Utgiven av: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Utgiven år: 2013

Genre: Ungdom, med inslag av romantik (Contemporary... Vad sjutton blir det på svenska?)

Handling (Skrev faktiskt handlingen själv för första gången på evigheter... Vadå? Ni trodde väl inte att jag skulle kopiera från goodreads och lämna in det som skolarbete? Ppfffffffff~):
Boken handlar om Alex, som helt och hållet har tröttnat på tillvaron. Hennes föräldrar har just skilt sig, och lämnar henne ensam medan de åker till Egypten och Indien. Istället för att börja trean bestämmer Alex sig för att åka till Australien för att lära sig surfa. Hon lämnar en lapp efter sig, ifall någon skulle bry sig.
Hon börjar jobba på en sockerrörsplantage för att få ihop pengar till surfskola, träffar alla möjliga olika människor varav en hon blir kär i, och är med om en resa hon aldrig kommer ångra.

Om boken:
Boken är helt skriven ur Alex perspektiv, alltså i jag-form. Den innehåller mycket beskrivningar av omgivningen, vilket då är tropiska platser i Australien. Språket är inget speciellt utan är ganska enkelt.
Kapitlena är lite medellånga. Vissa är lite längre, men ändå inte jättelånga.
Alex är en väldigt stark och trovärdig huvudkaraktär, som man då och då kan känna igen sig i. Även Ed – som då är kärleksintresset i boken – är en rätt intressant karaktär. Boken har även en del intresseväckande bikaraktärer.
(Märker nu på senare hand att det där är den mest opersonliga och mest känslokalla text jag någonsin skrivit... Wow.)

Omdöme:
Det fanns en hel del bra saker i den här boken, men sammanfattningsvis så var det ingen höjdare.
Till att börja med så kände jag mig väldigt uttråkad under större delen av boken. Det fanns några få fina scener, men inget minnesvärt. Oftast om man läser en bra bok eller ser på en bra film eller vad som helst, så kommer man ihåg större delar. Så blev det inte riktigt med den här. Helt ärligt så kommer jag inte ihåg mycket alls, trots att jag läste ut den för endast några dagar sen.
En annan sak som jag störde mig på var kärleken i boken. För min del, så kändes den här kärleken en aning fånig. När Alex och Ed först träffades kändes hon lite tveksam, nästan som att hon ogillade honom. När de sedan jobbade på sockerrörsplantagen tillsammans så träffades de inte mycket. Det var i alla fall så jag uppfattade det. Men någon gång där blev hon plötsligt kär, och man hängde liksom inte riktigt med.
När Alex åkte för att lära sig surfa blev hon även tillsammans med en helt annan kille Spoilervarning! Markera parentesen för att läsa!(och när det sedan visar sig att han är otrogen så kommer hon över det lite väl snabbt.) (Och nej, jag hade inga spoilers i versionen jag lämnade in i skolan -.- )
Hela boken kändes även lite platt. Det fanns scener som kunde ha förmedlat väldigt mycket känslor, men det gjorde dem inte. Allting var bara skrivet rakt av, vilket var en del av anledningen till att boken inte lämnade några avtryck efter sig.
Dock fanns det såklart en del bra saker med den. Till exempel, så gillar jag hur många olika kulturer som finns med. Man får även se olika sidor av Australien, inte bara den för turister. Och samtidigt som boken är väldigt lättsam och trevlig, så finns det även delar av samhällskritik och familjeproblem.
Den största anledningen till att jag personligen inte blev överförtjust i den här är nog ändå att den är just lättsam och trevlig. Det finns en del sådana böcker som jag gillat, men jag föredrar ändå djupare, tragiska berättelser.
Men för de som inte gör det, så är den här boken riktigt bra. Särskilt om man har ett intresse för att surfa eller olika kulturer eller liknande. Jag tror även att man skulle få en annorlunda känsla av boken om man läste den på sommaren i en solstol, kanske till och med på stranden. (Att sitta i ett tyst klassrum och läsa vid en bänk på en hård stol är inget jag rekommenderar till någon.)
Så för att sammanfatta allt var det en helt okej bok, men inget speciellt som jag kommer minnas om några år. (Några år.... Nu överskattade jag nog minnet lite.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D