söndag 2 mars 2014

Hemligheternas Rike

Författare: Kristin Cashore
Antal sidor: 622
Förlag: Semic
Översättare: Carina Jansson
Originaltitel: Bitterblue
Serie: De Utvalda #3
Första meningen: Det måste göra ont när han tar tag i mammas arm och rycker henne mot väggbonaden.

Spoilers kan förekomma!

Handling (från Goodreads):
Bitterblue har alltid levt i skuggan av sin ondskefulle far, kung Leck. Han styrde som tyrann över sitt rike och bröt ner sitt folks vilja. När Bitterblue var tio år gammal mördades han, och Bitterblue blev drottning. Åtta år senare kämpar hon för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue ... Otroligt stark och känsloladdad fantasy som griper tag direkt! Spänning, action, kärlek och karaktärer man inte vill släppa. Hemligheternas rike är tredje, fristående boken i serien De utvalda.

Omdöme:
Okej såååååååå... Tydligen så fastnade min hjärna någonstans i första boken, för jag kunde inte sluta se Bitterblue som tioåring. Det blev en aning.... Konstigt, mellan varven.

Hur som helst, så var det jättehärligt att vara tillbaka i den här serien igen. Speciellt med tanke på att man fick återse så många karaktärer från del 1. (Mitt heart went dokidoki när Po gjorde entré (Wow, jag skrev just en mening på...... Jengelska? Ugh... Jag vet inte...)

Man var verkligen helt fast från första sidan. Språket är så fängslande och vackert och det flyter på sååå braa!! Man skulle kunna säga att de 400 första sidorna var helt och hållet fantastiska – det fanns i stort sett ingenting att klaga på. Under de 200 sista sidorna gick det ner lite grann, men det var fortfarande riktigt riktigt riktigt bra.

Men det bästa i boken är nog ändå karaktärerna. Alltså, herregud. Som i HERREGUD. De gamla karaktärerna var lika bra som de alltid varit, och de nya var klockrena de med.
Haha jag skulle kunna göra en hel lång lista med bra karaktärer från den här boken men det känns lite väl onödigt, till och med för mig.
Dock funderar jag över en sak......... Raffin och Bann. Alltså~ Det fanns en del saker som tydde på att de är en aning mer än medarbetare i forskning. Jag googlade lite på det, och hamnade på författarens blogg (tror jag.) Någon hade frågat om just Raffin och Bann, och Cashore svarade att det var en av frågorna hon inte svarar på. Alltså svarade hon inte.
Men tycker ändå att det är rätt tydligt att det är något på gång mellan dem. Teehee.

Har även hört att det kan komma en till del. (Och kanske en del efter det också.)
Ni vet när man läser klart en serie (eller en ensamstående bok) och man bara sitter där och antingen så gråter man eller så ler man som en idiot, för slutet gjorde allting fullständigt och alla bitar hamnade på plats och bara.... Perfektion, typ. Det blev inte riktigt så med den här. För att vara sista delen på en trilogi, så var inte slutet okej. Därför skulle det passa utmärkt om det kom fler delar.
Dessutom finns det väldigt mycket plats för fler delar. Det var så mycket som inte blev riktigt avslutat!! Spoiler! markera för att läsa: Saf och Bitterblue till exempel. För i helvete... Sådär ska det ju inte sluta! Jag menar... Nej. Nej. Nej. Nej. Katsa hamnade med Po. Flamma hamnade med Brigan. Bitterblue hamnade.... INTE med Saf. Bara nej. Cashore sluta upp med vad du nu håller på med! Slut på spoiler.
Hur som helst, jag älskar verkligen den här serien... Det var den här serien som fick mig att bli intresserad av fantasy så kommer alltid att älska den....
Bara att hoppas att det kommer fler delar. Snälla snälla snälla.

Har du inte läst den här serien så gör det. Personligen rekommenderar jag att man läser böckerna i ordning, men det är inget måste.
Bara du läser den.
Japp.

1 kommentar:

  1. Jag tycker också att den här serien är väldigt bra! :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D