tisdag 31 december 2013

TAG - 35 bokrelaterade frågor 2013 + svaren

Såååå~ Nu kommer taggen från Elvira igen, den här gången med svar också x)
Och heeeeeej, jag kommer inte att inkludera manga, för jag har helt ärligt ingen koll på hur mycket manga jag har läst....... (Har glömt bort att uppdatera på Goodreads så... ugh.)
Och har ju varit på bok-hiatus större delen av året, så har inte läst så galet mycket.
Men lite i alla fall.

1. Hur många böcker har du läst det här året?
31.... Trodde att det var 40 åtminstone ;_; (En hel del var manga...)

2. Hur många sidor blev det sammanlagt?
Orkar inte räkna ut ;)

3. De tio sämsta böckerna du läste (från sämst till mindre dålig)?
Förlåt jag är lat, så kommer bara nämna en del böcker jag inte gillade. 
Förlorad Ängel av Becca Fitzpatrick var riktigt riktigt riktigt kass, helt ärligt. Så mycket kommer jag ihåg.
Även Wolfsbane av Andrea Cremer var ganska så.... guh. 
Blev även besviken på Divergent. Trodde verkligen att jag skulle gilla älska den som typ alla andra, men i slutändan var den bara helt okej för mig.
ÅH NU KOM JAG PÅ NÅGOT! Mycket mer än så av Sarah Dessen var absolut ingen höjdare för mig. Gillar verkligen de andra böckerna jag läst av henne, men den här var riktigt dålig. 
Namnsdagsflickan var rätt så dålig också.

4. De tio bästa?
1. The Iron Queen - Julie Kagawa
2. The Iron Knight - Julie Kagawa (Både The Iron Queen och The Iron Knight kommer på första plats, egentligen.)
3. Jellicoe Road - Melina Marchetta (Omläsning)
4. Himlen Börjar Här - Jandy Nelson (Omläsning)
5. Pandemonium - Lauren Oliver
6. The Scorpio Races - Maggie Stiefvater
7. Incarnate - Jodi Meadows
8. Shadow Kiss - Richelle Mead
9. Flyga Drake - Khaled Hosseini
10. Obsidian - Jennifer L. Armentrout

5. Den sorgligaste boken du läste?
Jellicoe Road... Påminn mig inte ;_;

6. Den du aldrig kommer glömma?
Jellicoe Road och Himlen Börjar Här..... och Flyga Drake.
Vill gärna säga The Iron Fey-serien också, men det känns som att någon gång i livet, kommer den serien bara bli en del av alla paranormal romance-böcker jag läste ;_; 

7. Den hemskaste (inte skrämmande, hemska, sådär hemskhemsk som Berövad t.ex.)?
Flyga Drake.

8. Den mest spännande?
THE IRON QUEEN. Om ni läste min recension, så vet ni att jag klassade den som Sagan om  Ringen-epic. Då är det riktigt episkt.

9. Den längsta...
Genom Dina Ögon av Stephenie Meyer :3

10. ...och kortaste?
Berättelser från Engelsfors. (Som är ett seriealbum... men ändå.)

11. Den med vackrast omslag (bild på omslaget)?
Incarnate helt klart.

12. Den med fulast omslag (bild på omslaget)?
Wolfsbane... I alla fall det omslaget som jag har. Ställningen hon sitter i är bara... översexistisk. 

13. Den du kommer läsa om och om igen, och aldrig kommer tröttna på?
Jellicoe Road, Himlen Börjar Här... Möjligtvis The Iron Fey-serien, då jag älskar karaktärerna och världen den utspelar sig i så mycket! ^w^

14. Hur många av böckerna du läste var recensionsexemplar?
7 stycken ^^ (Har en del olästa recensionsexemplar i bokhyllan (som jag inte beställde själv) som jag kanske tar tag i nästa år :3)

15. Hur många recenserade du?
Av recensionsexemplaren eller av alla böcker jag läste?
Hur som helst~ Många. (Recenserade alla rec-ex som jag beställde själv.)

16. Vilken/vilka bok/böcker gav dig inspiration till något?
Blir inspirerad av allt möjligt vad jag än gör så... På ett eller annat sätt måste jag ha blivit inspirerad av alla.

17. Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst det här året? Före eller efter att du läst boken?
Var på förhandsvisning av The Host, efter att jag läst boken.
Såg även The Lightning Thief, efter att jag läst boken.
Och The Perks of Being a Wallflower, efter boken.

18. Hur många seriealbum läste du? Vilka av dem var seriealbum på böcker (som Svindlande höjder), vilka var seriealbum till böcker (t.ex. Berättelser från Engelsfors) och vilka var helt vanliga seriealbum?
Läste två seriealbum. Berättelser från Engelsfors, som då är till böcker. 
Och Alena, som bara är ett vanligt seriealbum.
(+ all manga som jag inte tänker ta upp.)
(Räknas Namnsdagsflickan som ett seriealbum eller en bok med illustrationer? O.o)

19. Hur många av böckerna kom ut det här året?
4? Haha jag bara slarvräknade lite.... ugh.

20. Hur många var i pocket?
Är pocket och häftat samma sak? För om de inte är det läste jag typ bara en pocket xD

21. Nån bok du ångrar att du läste?
Nej jag tror inte det... Även de böckerna som inte var bra. Det blir roliga recensioner av dåliga böcker.

22. En bok alla borde läsa som du läste? Precis ALLA!
JELLICOE ROAD. FÖRSÖK INTE ENS KOMMA UNDAN. 

23. Den roligaste boken du läste?
Oj. Har ju inte läst någon riktig komedi (Pffffffffff haha jag vill väl inte ha någon komedi heller, jag vill ha blod och tårar.) men både The Iron Queen och The Iron Knight är ju ändå hemskt roliga. (Talande katt... oh geez.)

24. Den som var bra, men kanske var menad till yngre/äldre?
Alltså jag tror ändå att jag är rätt bra på att läsa inom rätt åldersgrupp......

25. Den mest hypade boken du läste?
Divergent? fast det var väl mest... De andra delarna som var hypade. Men första kom ju ut på svenska i år... Och man började prata mer om filmatiseringen. (Tror jag?)
Japp, den var hypad.

26. Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade?
Både The Iron Queen och The Iron Knight. Efter att ha läst ettan och tvåan hade jag höga förhoppningar, men trean och fyran var till och med bättre. 

27. Den du blev mest besviken på?
Divergent.....

28. En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa?
Alltså jag läser typ bara kända böcker. Speciellt det här året. Bara kända saker som de flesta redan läst eller ska läsa.

29. Vilka fem böcker som kommer ut nästa år ser du mest framemot att läsa?
Nu är det så här, att när man går på bok-hiatus i nästan ett helt år, då har man ingen aning om vad som pågår när man kommer tillbaka. 
Så får väl se vad ni andra tänker läsa, och se om jag hittar något intressant där xD

30. Vilket bokförlag tycker du är bäst?
Ingen aning.

31. Följdfråga: varför?
FÖR ATT JAG INTE HAR NÅGON ANING! (Aggressiv~)

32. Vilket förlag har du det här året fått mest recensionsexemplar från (om du får recensionsexemplar)?
Rabén & Sjögren :3
(Fick ju till och med ett förhandsexemplar därifrån!)

33. Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst?
... ?34. En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill?
Den första jag kommer på är Ashes on the Waves av Mary Lindsey. Längtade så mycket på den här, och så kom den ut.. Och jag gjorde något annat istället.
Även Requiem av Lauren Oliver MÅSTE läsas.
Och Nyckeln.
Fy skäms på mig.

35. Vilka tre bloggare taggar du?
Taggade ju tre personer igår (eller i förrgår... eller dagen före det.) ^^

Så, det var det. Man kan väl säga att det här bok året inte var något riktigt bok år för mig. Tror inte att jag klarade ett ända mål jag satte upp xDDD (Fail~)
I alla fall, får hoppas att läslusten håller sig kvar nu ett bra tag. Har verkligen kommit in i Hemligheternas Rike av Kristin Cashore ^^
Även skrivlusten har ju kommit tillbaka~ Men det går rätt så trögt xD
Håller på att skriva den där första delen av boken som bara måste vara med för att det ska vara lite halv lugnt i första början, och jag har helt ärligt ingen som helst lust att skriva den delen.
Men men... Ska man skriva en bok så måste man ha någon slags början... 

Hur som helst~ Gott nytt år! ^_^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D