söndag 23 juni 2013

Blunda och Hoppa

Författare: Sarah Dessen
Antal sidor: 365
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Originaltitel: This Lullaby
Översättare: Johanna Lindbäck
Serie: -
Första meningen: Låten heter "This Lullaby".

Handling (från Goodreads):
Remy är en ganska cynisk, lite bitchig tjej som tycker att relationer är bäst om de är korta och utan engagemang. Hon tar aldrig några risker, hon har noll tillit till människor, och hon är expert på att göra slut. Kanske har det någonting att göra med att hennes mamma är inne på sitt femte äktenskap och på att hennes pappa är död. Men så träffar hon Dexter, en musikerkille som inte alls är hennes typ. Tror hon.

Omdöme:
Kändes roligt att läsa något väldigt somrigt och fint, måste jag säga. Bara omslaget skriker ju sommar. Sommar sommar sommar. Trippelsommar. Sen kollar man ut genom fönstret, och vad får man syn på då? Trippelgrått.

Jag var beredd på att Remy skulle vara en ganska bitchig huvudroll. Jag var faktiskt beredd på att jag skulle hata henne en aning. Men så blev inte fallet. Jag har faktiskt inget emot Remy. Visst, hon kanske inte är den trevligaste människan att stöta på, men hon var inte så galet extrem. Jag hade inget emot att läsa om henne.
   Tidigare har jag läsa Dessens bok Du glömde att säga hejdå, och jämfört med den föredrar jag nog den här. Enligt mig var den här snäppet bättre. I båda böckerna är tempot en aning långsammare en jag vanligtvis föredrar, men i båda böckerna funkar tempot perfekt. Jag vet inte vad det är riktigt, men det känns inte som om tempot skulle kunna vara varken långsammare eller snabbare. Tempot är verkligen perfekt. Långa beskrivningar. Lite halvt onödiga tillbakablickar. Långa stycken som består av Remys tankar. Allt det som jag kanske skulle ha klagat lite på om det var en annan bok passar perfekt i den här.

Eftersom det här då är en väldigt somrig bok, passar den perfekt att läsa när man känner för att slappna av och lata sig. Ute i solstolen. På stranden. Inne i fåtöljen när det är tråkigt väder ute. Någonstans där man kan slappna av.

Som jag redan nämnt, så var Remy inte så extrem som jag förväntade mig. Helt okej huvudroll. Och så kärleksintresset Dexter... Eller, egentligen skulle man kunna säga att Remy är kärleksintresset här, och Dexter är den kära ;)
   I alla fall, Dexter är awesome. Men han sticker inte ut så mycket. Om jag skulle jämföra med alla andra underbara påhittade (snyft) killar i bokvärlden så sticker Dexter inte ut. Visst, han är en rolig intressant karaktär och jag gillar honom. Han skulle bara behöva bli lite mer speciell.
   Den enda karaktären jag retade mig lite på var Remys mamma. Hon var en aning fäst vid sitt skrivande. Som om hon värdesatt sitt jobb framför sina barn. Lite sjukt.

Kort fattat, så gillade jag den verkligen! Den var en aning bättre än jag trodde att den skulle vara. En perfekt bok nu när det är sommar.

Litet utdrag:
   "Tja", sa jag efter en stund. Jag visste ju att han väntade på att jag skulle sätta igång. "Du får mig att skratta."
   Han nickade. "Och?"
   "Du ser ganska bra ut."
   "Ganska bra? Jag kallade dig vacker."
   "Vill du vara vacker?"
   "Menar du att jag inte är det?"

4 kommentarer:

  1. Kul med ett utdrag i recensionen! Var du en av de få som fick ett recensionsexemplar av boken? :)

    SvaraRadera
  2. Jag älskar hur somriga Dessenböckerna är! :)

    SvaraRadera
  3. Svar: Det måste du verkligen göra! :D

    Ska börja på "Blunda och hoppa" ikväll :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D