onsdag 19 juni 2013

Alena

Författare/Illustratör: Kim W. Andersson
Antal sidor: 120
Förlag: Kolik Förlag
Originaltitel: Alena
Översättare: -
Serie: -
Första meningen: "Vadå 'träffar en kille'?"

Handling (kopierad från Goodreads):
Alenas liv är ett rent helvete. Sedan hon börjat på en snobbig internatskola trakasseras hon varje dag av Filippa och tjejerna i lacrosselaget. Bästa vännen Josefin tänker inte låta Alena ta mer skit. Inte från kuratorn eller rektorn, inte från Filippa och inte från någon på den där vidriga skolan. Om Alena inte slår tillbaka så kommer Josefin ta saken i egna händer. Det finns bara ett problem. Josefin har varit död i ett år.

Omdöme:
Jag var inte säker på om jag skulle recensera den här eller inte, men jag bara måste få skriva av mig lite. För herre jösses, det här var extrem läsning.

Jag hade inte så höga förväntningar på den här, helt ärligt. Jag trodde bara det skulle bli lite trevlig läsning med blod och saxar. Åh gud vad jag hade fel! Jag kommer drömma mardrömmar om det här resten av livet. Jag kommer aldrig kunna se en sax på samma sätt igen. Några av de extremaste bilderna kommer ploppa upp i skallen på mig minst en gång i veckan. Jag kommer alltid känna mig berörd av relationen mellan Alena och Josefin.
   Seriöst, det här gjorde mig verkligen berörd! Det trodde jag verkligen verkligen verkligen inte!

Om ni läst min recension på Berättelser från Engelsfors så vet ni att jag inte riktigt gillar den här tecknarstilen. Men jag tänkte inte alls på det när jag läste den här. Allting var bara så bra...

Snacka om att jag blev positivt överraskad av den här... Eller, alltså, positivt till viss del. Det negativa är att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen nu. Tack och lov för att jag inte läste den här på kvällen innan jag skulle somna.

Dessutom lyssnade jag även på en väldigt bra låt när
jag läste den här. Jag hittade låten idag, men den fick verkligen in en bra stämning.
Musik kan verkligen göra susen.

Om ni inte är känsliga för lite blodiga scener och vill ha ett snabbläst seriealbum är det här något för er.

6 kommentarer:

  1. Jag är så sugen på att läsa den, för den vekar så bra! Men i din recension så verkar den jun som lite värre än man förväntade sig, så jag får fundera lite... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha eller så var det bara jag som inte var beredd på vad som skulle hända. Tror inte det skulle bli något problem om du läste den ;)

      Radera
  2. Svar
    1. Ja verkligen. Blev överraskad på alla möjliga sätt ;)

      Radera
  3. Svar: Måste verkligen ta tag i den snart, den verkar väldigt bra XD

    SvaraRadera
  4. Ditt bloggnamn är uppe på bloggen nu :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D