söndag 14 april 2013

Överenskommelser

Författare: Simona Ahrnstedt
Antal sidor: 379 (+ tack från författaren.)
Förlag: Damm Förlag (Jättestort tack för boken!)
Originaltitel: Överenskommelser
Översättare: -
Serie: -
Första meningen: Planen var så enkel, så vacker.

Handling (kopierad från Goodreads):

Det är i december 1880 på Operan de möts för första gången. Hon – Beatrice Löwenström som bor med sin farbrors familj och som lever ett hårt hållet konventionellt borgarliv. Han – karismatiske Seth Hammerstaal, stadens mest omtalade ungkarl, en av Sveriges rikaste män som aldrig har levt sitt liv efter någon regelbok.
Efter den kvällen tycks de ständigt korsa varandras vägar i Stockholms societet. Seth fascineras av Beatrices intelligens, frispråkighet och hon liknar ingen annan kvinna han tidigare mött. Det dröjer inte länge förrän Beatrice och Seth inser att de är involverade i en mycket komplicerad men passionerad romans.
Men det finns planer och överenskommelser som personer i Beatrices närhet har avtalat – planer som varken innefattar frihet, lycka eller Seth.

Omdöme:
Det tog alldeles för lång tid för mig att börja läsa den här efter att jag beställt den som rec-ex. Sen tog det alldeles för lång tid att läsa den. Och sedan var jag ju tvungen att dröja med recensionen lite grann. Japp, nu var jag riktigt slö av mig.
   Men nu, nu har jag läst den, och när du nu läser det här har jag ju uppenbarligen recenserat den också.
   Hur som helst, ledsen för att det tog sådan tid. (Ursäkten är mestadels till förlaget.)

Okej, så vad tyckte jag om den då? (Jag menar, det här ska ju trots allt föreställa en recension. Duh.) Jag vet inte om jag redan nämnt det, men jag är väldigt fascinerad av 1800-talet. (Kan ju bero på att det är det århundrade jag faktiskt vet något om. Jag menar, om någon skulle fråga mig om till exempel 1500-talet skulle jag inte kunna svara med så mycket mer än "Alla människor som levde då är döda nu.")
   Och något annat jag gillar, mer än 1800-talet, det är den här boken, för den var riktigt bra!

Det första intrycket jag fick av huvudrollen Beatrice och kärleksintresset Seth, var Hej!-de-påminner-mig-om-Alexia-och-Conall-från-Själlös-hihi. Beatrice/Alexia är väldigt frispråkig för att vara kvinna på 1800-talet och det är främst det som får Seth/Conall att lägga märke till henne. Både Beatrice och Alexia är även väldigt intelligenta och starka för att vara kvinnor (på 1800-talet, då det var männen som bestämde allting. Nu för tiden finns det väldigt många starka kvinnor. Heja 2000-talet!)
   Dock finns det vissa skillnader i personligheterna, vilket gör alla karaktärerna mer personliga. (Dessutom är  Alexia själlös och Conall är varulv, vilket varken Beatrice eller Seth är.)

Det började väldigt bra. Istället för att dra ut på allting i en enda oändlighet har författaren placerat Beatrice och Seths första möte i första kapitlet, och deras följande träffar inträffar ganska tätt inpå, men inte för tätt.
   Tempot håller sig rätt bra genom hela boken. Det var bara på ett ställe det blev lite halvtrögt, men bortsett från det är det riktigt bra.

Jag gillar karaktärerna, speciellt Sofia och Johan. Så fina tillsammans! Jag gillar nog alla karaktärer, bortsett från de man inte ska gilla (Edvard, Wilhelm, greven.) Det fanns ingen sådan här jobbig karaktär som får en att vilja kasta boken i väggen (Japp, jag snackar om Elena Gilbert från Vampire Diaries. Hemska minnen.)

Kort sammanfattning då. Den var riktigt bra. Väldigt bra om man dessutom är intresserad av kärleksintriger på 1800-talet. Rekommenderas.

3 kommentarer:

  1. Jag har läst Simonas andra bok, Betvingade, som verkligen rekommenderas om du gillade den här! :) Ännu har jag inte läst Överenskommelser, men det lär jag snart göra (hoppas jag), jag har i alla fall beställt den som recex^^ ;p

    SvaraRadera
  2. Den låter riktigt bra! Heh, var liksom bara tvungen att beställa ett recex... Heh.

    Johanna, boksystrar.blogg.se (förlåt att jag alltid skriver så, det ser ut som värsta reklamen men det är för att man annars inte ser vilken Johana det är xC )

    SvaraRadera
  3. Jag har hört mycket gott om Överenskommelser så jag har bestämt mig för att läsa den så fort jag får tid :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D