torsdag 4 april 2013

Fimrecension: The Host (Sv. Genom Dina Ögon)

Regissör: Andrew Niccol
Speltid: 125 minuter
Språk: Engelska
Skådespelare (Några av dem): Saoirse Ronan
                                               Max Irons
                                               Jake Abel
                                               William Hurt
                                               Chandler Canterbury

Handling:

Efter att jorden invaderats och människorna tagits över av utomjordiska själar möter vi Wanderer som tagit Melanies kropp i besittning. Men Melanie kämpar emot och Wanderer tvingas uppleva hennes känslor, drömmar och minnen av den stora kärleken.
Filmatiseringen av Stephanie Meyers (Twilight-serien) bästsäljande roman Genom dina ögon.

Omdöme:
Med tanke på att jag blev inbjuden till en förhandsvisning av Damm Förlag kan det ju vara trevligt att skriva lite om vad man tyckte, eller vad säger ni?

Nu har ännu en av Stephenie Meyers böcker blivit filmatiserad. Men av dem jag har sett (Helt ärligt har jag inte sett den allra sista Twilight-filmen än, för att jag helt enkelt inte har någon som helst lust med det för tillfället.) så är den här bäst.
   För det första, så är storyn i den här bättre, och det kan jag säga trots att jag inte är säker på vad jag tycker om Twilight (Men seriöst, glittrande vampyrer? För några år sedan tyckte jag säkert det var supercoolt. Nu låter det hur löjligt som helst. Vampyrer glittrar inte.)
   För det andra, gillar jag verkligen skådespelarna i den här. (Jag älskar Jake Abel som Ian.)
   För det tredje, så var den här bara allmänt mer intressant och spännande. Duh.

Det är skickligt att trycka ihop en 600 sidor tjock tegelsten till en 2 timmar (och 5 minuter) lång film, men jag tycker att man har gjort det bra. I början kändes det lite halvtrögt, men när det väl kom igång (när hon väl kommer ut i öknen och blir upphittad av Jeb och blir nästan-dödad-av-Ian), DÅ! (PANG! BOM! KABOOM!)

Men jag måste fråga vad som hände med Walter. Jag gillade verkligen honom i boken, och hade förväntat mig honom i filmen också. Så jag väntade. Och väntade... Och insåg att han inte skulle komma...
   Och visst, jag är helt okej med att filmerna inte är precis som i böckerna, men hur kunde de TA BORT WALTER!? (Och Wes, för den delen. Han var ju bara med lite grann.)

Hur som helst, så tyckte jag verkligen om filmen. (Även om boken såklart är bättre.)
   När den kommer ut som dvd kommer jag definitivt att köpa den :-)

6 kommentarer:

  1. Jag håller med!
    Jake Abel var jättebra som Ian (=
    Förstår vad du menar, vad hände med Walter...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jake Abel <3
      Ja... Hur kan man dissa Walter!?

      Radera
  2. Jag blev också inbjuden och är så jäkla irriterad att jag inte kunde gå, mestadels på grund av att jag har längtat efter filmen i en evighet! Kul att du tycker om den i alla fall, de flesta recensenter hackar gärna ner på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att du inte kunde gå :(
      Men hoppas du kommer att gilla filmen, när du nu ser den ;)

      Radera
  3. Yey, vad roligt att du sett den XD Jag tyckte den var GRYMT bra, mycket mer än vad jag förväntade. Jag var så orolig för att de inte skulle få till Melanie och Wanderer eftersom det blir lite rörigt när det är samma röst, jag var rädd att Wanda inte skulle få någon personlighet, men det gick hur bra som helst :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag var också orolig för det, men tycker som du att de lyckades väldigt bra! :)

      Radera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D