söndag 28 april 2013

Berättelser från Engelsfors

Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Illustratör: Kim W. Andersson, Karl Johnsson & Lina Neidestam
Antal sidor: 112
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för boken!)
Originaltitel: Berättelser från Engelsfors
Översättare:-
Serie: Engelsfors #2,5
Första meningen (Första pratbubblan, snarare): "Välkommen, kära kund!"

Handling (från Goodreads):
Böckerna Cirkeln och Eld har tagit Sverige med storm. I den fiktiva staden Engelsfors utkämpar De utvalda, en grupp gymnasieelever med magiska krafter, en strid för att stoppa världens undergång - och för att klara sig genom tonåren.


Nu utvecklas historien i serieform, för dig som har läst Cirkeln och Eld. Författarparet Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg har jobbat tätt ihop med tre av Sveriges bästa serietecknare: Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam.

Hemligheter från det förflutna avslöjas, och även ledtrådar om vad som komma skall. Vi får se gamla berättelser ur nya perspektiv, och får ta del av hittills okända historier. Vi får träffa De utvalda innan händelserna i Cirkeln, och efter händelserna i Eld. Och vi får möta den gäckande Mona Månstråle i egen hög person.

Omdöme:
Jag har aldrig varit med om att man gjort en in-between-bok i serieformat, när resten av böckerna är... ehm... böcker? (Bokformat, mycket text, inga pratbubblor?)
   Men det är en väldigt rolig idé, och med tanke på att det dröjer ännu ett tag innan den tredje och avslutande delen kommer ut, så var det bra att de valde att göra den här.

Jag gillar verkligen hur Mona Månstråle kommer in i bilden. Istället för att bara lägga in lite random berättelser, har man använt henne för att få någon slags röd tråd i alltihopa. Det gjorde saker och ting mer intressanta.

Men trots att alla små berättelser var väldigt intressanta, och trots att det var en otroligt rolig idé, så kan jag inte påstå att jag är överförtjust i tecknarstilen -.- Den är inte dåligt tecknad på något sätt, och det är verkligen tre väldigt bra illustratörer som medverkat. Jag gillar bara inte stilen. Men det är bara en smaksak. Alla gillar ju inte den japanska tecknarstilen (Dock kan jag inte förstå varför...) och alla gillar inte den här tecknarstilen.

Min absoluta favoritberättelse i den här, var utan tvekan De älskande. Det var inte alls mycket text i den, en pratbubbla tror jag, men känslorna fanns överallt i bilderna. Nu är jag ju även en kärleksfanatiker, och när man även blandar i sorg... Japp, då är jag helt och hållet fast.

Om ni har läst Cirkeln och Eld och inte orkar vänta på Nyckeln så är det här ett måste, oavsett om man gillar tecknarstilen eller inte. Det roligaste var att återse alla karaktärer igen, och att få veta mer om dem.
    Dessutom går det otroligt fort att läsa den, så har man bara lite tid över kan man sträckläsa den på inte så lång tid :)

3 kommentarer:

  1. Vi tycker typ exakt samma sak om den här boken :D Håller med dig om tecknarstilen, trodde jag var den enda haha! :)

    SvaraRadera
  2. Ska nog läsa denna i framtiden, ska bara läsa Eld först! Var du nöjd med hur karaktärerna presenterades, trots tecknarstilen? :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D