fredag 15 mars 2013

Genom Dina Ögon

Författare: Stephenie Meyer
Antal sidor: 606
Förlag: Damm Förlag ( Tack för boken! )
Originaltitel: The Host
Översättare: Carina Jansson
Serie: The Host #1 (Författaren jobbar på uppföljaren.)
Första meningen: Helarens namn var Korsar Djupa Vatten.

Handling (kopierad från Goodreads):

Jorden har invaderats av en ras som tar över människornas sinnen medan de lämnar kroppen intakt och större delen av mänskligheten har dukat under. Men Melanie Stryder vägrar att tyna bort.

Vandraren, en av de invaderande Själarna som har tilldelats Melanies kropp, har hela tiden varit medveten om hur plågsamt det skulle vara att ta över en människas kropp: de överväldigande känslorna, de allt för tydliga minnena. Men det finns en svårighet som Vandraren inte har väntat sig att den tidigare ägaren av kroppen vägrar att ge sig av och överlämna kroppen till henne.

Melanie fyller Vandrarens sinne med bilder av Jared, mannen hon älskar och som hittills lyckats hålla sig gömd. Det är omöjligt för Vandraren att skilja på sina och Melanies känslor och snart åtrår hon en man hon aldrig mött. Hotet från de andra Själarna gör Vandraren och Melanie till ovilliga allierade och tillsammans ger de sig av för att finna mannen som de båda älskar.

Omdöme:
Varning! Varning! Om du inte redan har läst boken och planerar att göra det, var beredd på att du i början inte kommer förstå särskilt mycket. Jag läste prologen på ren svenska men förstod knappt ett enda ord! Just sayin'.

Men med tiden förstod man, och efter lite mer än hundra sidor blev den väldigt bra. I början (när jag inte fattade någonting) kände jag mig lite skrämd på grund av sidantalet och all text, men när man väl kommer in i det går det förvånansvärt fort att läsa boken.

Redan från början (nästan, i alla fall) får man bilder av Jared och Jamie, tack vare minnena som Melanie visar  för Vandraren. Minnena var då mina favoritdelar av boken, för dem fattade jag.
   Och så helt plötsligt, så kommer Jared och Jamie in i berättelsen PÅ RIKTIGT och allt bara BAAHM och jag bara WOW och sådär gick det kanske inte riktigt till men hade inte det varit kul? Alltså, ifall det hade gått till sådär.
   Hur som helst.............. Om ni sett mina uppdateringar kring boken på Goodreads så vet ni redan att jag ÄLSKAR Jamie. (Och tydligen har jag gått och blivit förälskad i CAPSLOCK också.) Jamie Jamie Jamie <333333333333333333333 (Fangirl)
   Nej, men seriöst nu. Han är en ny favoritkaraktär utan tvekan. Han är en av de första som lär sig acceptera  Vandraren och han är så snäll och så söt och åh vad jag älskar honom! (Är inte det ett mirakel? För en gångs skull blir jag inte kär i den 17-18-19-åriga bokkaraktären, utan den 14-åriga.)

Jag har ganska höga förväntningar på filmen nu, som kommer ut på biograferna i slutet av månaden. Och han som spelar Jamie är bara så söt! (Fast när jag först såg honom trodde jag han var närmare 8-10 år, inte ett år äldre än mig! ;))

Så om du läser boken, ge inte upp för att det är förvirrande i början. Den blir bättre efter ett tag, enligt mig och väldigt många andra.

9 kommentarer:

  1. VISST ÄR DEN BRA!!^^
    Jag borde antagligen ta och läsa om den snart...ja, det ska jag nog göra ;)

    SvaraRadera
  2. Tycker denna är 10 ggr bättre än Twilight. Och har hört att hon funderat på en uppföljare och jag hoppas verkligen det men vi får se den fungerar ju som den är nu också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt Goodreads kommer det bli en trilogi :)

      Radera
    2. Åhh vad kul! :D
      Jag har längtat efter en uppföljare i evigheter!!!

      Radera
  3. Bättre eller sämre än Twilight?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju inte helt säker på vad jag tycker om Twilight längre, men jag är ändå ganska säker på att jag tycker att den här är bättre ;)

      Radera
  4. Visst är den fruktansvärt bra! En av mina all-time-favorites, mycket, mycket bättre än Twilight! Den är mer vuxen och mer intensiv än Twilight någonsin var! Dess sätt att ta upp viktiga frågor om livet är fantastiskt.
    Bokade biljetter i tisdags till premiären av filmen, den verkar sjukt bra också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja trailern är awesome! :D

      Radera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D