torsdag 21 mars 2013

Beautiful Creatures

Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Antal sidor: 516
Förlag: Semic (Jättestort tack för recensionsexet!)
Originaltitel: Beautiful Creatures
Översättare: Carina Jansson
Serie: Caster Chronicles #1
Första meningen: Det fanns bara två sorters människor i vår stad.

Handling (kopierad från Goodreads):

En förbannelse, ett val, två öden … När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna.

När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta … Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp.

Omdöme:
Då var månadens bokcirkelbok utläst, och jag kan på en gång säga att jag tyckte den var bättre än förra månadens bok, Divergent

Jag hade tidigare hört att Beautiful Creatures skulle vara en aning trög och lite långtråkig mellan varven. Det håller jag inte med om. Händelserna lägger sig visserligen inte på varandra och händer inte så fort att man knappt hinner andas. Det går en aning långsammare här, men trots det slutar det aldrig vara intressant. Mellanrummen som bildas mellan spänningen ger en mer tid till att lära känna karaktärerna ordentligt, och det är ju aldrig fel.

Både Ethan och Lena funkar för mig. De känns kanske inte så jättespeciella, och jag älskar ingen av dem, men jag kan helt klart tänka mig att läsa en hel serie med dem två i huvudrollerna. I början kändes det som om kärleken mellan dem blev lite för stark lite för fort, men senare i boken kändes det som om den fick tid att utvecklas i en lugnare takt.
   Men trots att jag gillar Ethan och Lena, finns det en karaktär som slår dem med hästlängder. MACON! Jag älskar hans personlighet, hans stil... För cool, helt enkelt. Hans hund Boo var också bara för cool, för att vara hund.
   Ethans bästa vän Link är också väldigt skön, måste jag säga.

Lite då och då kunde det vara lite svårt att komma in i boken, om jag nu ska klaga lite på något. Det kändes som om tankarna hela tiden gled iväg på annat håll, och jag fick koncentrera mig riktigt ordentligt för att fokusera på det jag läste. Men när man kommer in i den flyger sidorna förbi, och helt plötsligt har man läst ut den!

Jag är även väldigt förtjust i den lilla småstaden Gatlin, som allting utspelar sig i. Den påminner en del om Stars Hollow från Gilmore Girls och  Mystic Falls från Vampire Diaries.
   Och jag älskar det! Jag vet inte riktigt... Det är något med mig och små charmiga småstäder där i stort sett alla känner varandra.

Boken finns ju även ute som film, och trailern till filmen hittar ni här nedanför:
Kort sagt, så rekommenderar jag verkligen boken.

6 kommentarer:

  1. Jag gillade bikaraktärerna mycket mer än huvudpersonerna. Ethan hade jag speciellt svårt för.. Men jag gillade den också även om den kändes lite lång för sin handling :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, håller med.
      Bikaraktärerna hade intressantare personligheter :)

      Radera
  2. Jag såg filmen i kväll och den var riktigt bra och överskade mig mycket. Tänker också läsa boken någon gång :) Så rekommenderar filmen åt dej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, då ska jag se till att se den någon gång :)

      Radera
  3. Jag gillade okså bikaraktärerna mycket mer än Ethan och Lena!:) Min favorit är nog ändå Ridley, iallafall från filmen. Där var hon bäst.
    Men filmen annars gillade jag inte. Usch vad mycket de ändrat! Då jag bara läst lite av boken när jag såg filmen, så störde nog den fåliga filmen mig lita sen i min vidare läsning... Men boken var långt mycket bättre än filmen ändå, enligt mig.:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, själv hatar jag Ridley. Fast har ju inte sett hur hon är i filmen ;)

      Radera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D