torsdag 21 februari 2013

Romeo x Juliet (Anime Recension)

Jag vet liksom inte riktigt vad jag ska ta mig till för tillfället, så därför blir det så att jag recenserar en anime. (Jag älskar anime, okej?)

Skriven av: Reiko Yoshida
Regissör: Fumitoshi Oizaki
Studio: Gonzo
Antal avsnitt: 24

Handling (kopierad från den här hemsidan):

This is a story of a young and tragic love, set in the aerial city of Neo Verona. Tyranny rules this island in the sky after the Montague family took control 14 years prior. The disparity among the wealthy and poor is apparent in the present state, the earth dries and water stagnates. The sky itself is wrapped in a deep dense fog. Both Romeo and Juliet's lineages are of present and past ruling families of Neo Verona. Romeo is the son of the current Montague dictator, Juliet (a beautiful woman) masquerades as a man (Odin), she's the last descendent of Capulet the previous rulers who were killed by an assasin's dagger 14 years ago. Her true background is not to be revealed to her until her 16th birthday. The cruel hands of fate introduces 2 people who will become "Star Crossed Lovers".

Omdöme:
Åh herregud...
   Visst, redan innan jag började kolla på den visste jag hur det skulle sluta...
   ... Men ändå...
   Jag hoppades ju trots allt...
   Det är liksom svårt att låta bli, trots att man vet hur det slutar.

Det här är den absolut bästa animen jag sett. (Det är även den tredje animen jag sett, så jag har inte mycket att jämföra med.) Vissa saker i den skiljer sig från originalet, och i början blev jag en aning förvirrad. Men sen, i andra eller tredje avsnittet, får man veta hur det egentligen ligger till.
   Det går inte ens att förklara hur bra den i själva verket är! Man måste se den för att verkligen förstå.

Jag fattar inte hur de som skapar anime får till alla underbara karaktärer. Ibland krävs det endast några sekunder, så älskar man dem sen. Det finns nog ingen karaktär i animen som jag inte gillar (bortsett från några få som bara är i vägen hela tiden.)
   Jag gillar verkligen att man valt att göra Juliet till en stark person som vet hur man hanterar ett vapen. Hon gör allt för att rädda Neo Verona och alla som bor där, men hon är inte heller känslokall.
   Och så Romeo... Han är så snäll och omtänksam och allt! Åh vad jag älskar honom!

Men så kom jag till sista avsnittet, och då kunde jag inte låta bli att gråta. Det var så sorgligt och fint på samma gång!
   Vet inte vad mer det finns att säga... Bara se animen.
Se den här med bra kvalité. (Om du inte är alltför kräsen.)
Se den här med mindre bra kvalité. (Det är inte alltid det funkar att se den med bra kvalité. Inte för mig i alla fall.)

Citat:
"Love is something that you won't regret even if you died loving that person."

"Truth surpasses fiction. And yet, people need stories. In order to live through reality, you understand? And so I will keep writing."

"There is no limit to the happiness people can feel."

"For you, I would gladly fall to Hell."

Öppningslåten och min absoluta favoritscen.

3 kommentarer:

  1. Vad kul att du påminde mig om denna anime, det var mycket länge sedan jag såg den, men jag kommer ihåg att den gjorde ett intryck. Här kommer några tips på andra bra animeserier

    Full metal panic
    Full metal alchemist
    Vampire academy
    Sword art online (ett måste om du gillar anime med kärlek och action)

    Kan säkert komma på mer, funderar på att recensera anime på min blogg också.

    SvaraRadera
  2. Den där låten är ju typ som raise me up xD

    SvaraRadera
  3. Gillar du anime så måste du se på Code Geass!

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D