lördag 9 februari 2013

Obsidian

Författare: Jennifer L. Armentrout
Antal sidor: 335 (+ massa bonussaker som t.ex scener skrivna ur Daemons perspektiv.)
Förlag: Entangled Teen
Svensk titel: -
Serie: Lux #1
Första meningen: I stared at the pile of boxes in my new bedroom, wishing the Internet had been hooked up.

Handling (från Goodreads):

Starting over sucks.

When we moved to West Virginia right before my senior year, I'd pretty much resigned myself to thick accents, dodgy internet access, and a whole lot of boring.... until I spotted my hot neighbor, with his looming height and eerie green eyes. Things were looking up.

And then he opened his mouth.

Daemon is infuriating. Arrogant. Stab-worthy. We do not get along. At all. But when a stranger attacks me and Daemon literally freezes time with a wave of his hand, well, something...unexpected happens.

Omdöme:
Katy Swartz: Bästa huvudkaraktären, EVER!

Okej, så när jag började läsa den här visste jag inte vad den skulle handla om. Jag visste bara att den skulle innehålla den vanliga girl-meets-boy-who-isn't-human, och jag visste att Katy skulle vara en bokbloggare som håller på med Waiting on Wednesday, men jag tror inte jag visste mer än så. Så när jag får reda på vad Daemon och hans familj i själva verket är blir jag helt hysterisk och fnissig resten av kvällen, och av någon anledning tyckte jag att allting var kul.
   Nästa dag läser jag av någon anledning på bokens baksida, där det till och med står vad Daemon är för något, så det var meningen att man skulle veta det redan från början.
   Ändå måste jag rekommendera att ni inte läser vad boken handlar om, för det blev en sådan chock. Det var kul att för en gångs skull inte veta vad det var för övernaturligt väsen det handlade om.
   LÄS INTE HANDLINGEN! LÄS BOKEN ISTÄLLET! (Det kan vara därför jag bara tog halva handlingen från Goodreads.)

Katys berättarröst är otrolig. Och hon förstår böcker som jag förstår dem. Och hon är inte en sådan tjej som klänger efter killen trots att han är en total douchebag (ni kan ju själva försöka hitta ett svensk ord för det där.) Katy är mer än tjej som kallar killen för douchebag. Hon är kaxig, och när Daemon förväntar sig att hon ska gå ut med honom på grund av hand utseende och charm gör hon honom förvånad. In your face, Daemon!
   Men trots Daemons idioti kan jag inte låta bli att gilla honom. Badboy-alert! Dessutom tycker jag han är söt när han gör allt för att skydda sin syster, Dee.
   Och Dee... Hon är så rolig! Och hennes kärlek till glass...
   Dock måste jag säga att Daemon och Dees familj påminde lite för mycket om familjen Cullen från Twilight.
   Daemon - Edward
   Dee - Alice
   Adam - Jasper
   Ash - Rosalie
   Andrew - Ehm... En elakare version av Emmett?
Så mellan varven kändes det en aning för mycket som Twilight.

Handlingen och tempot var bra. Det hände saker, men det fanns även plats för relationer och lugnare saker. Den var inte sådär bra så att jag kan ge den fem stjärnor, men den fick i alla fall fyra :-)

Citat/utdrag:
[Daemon] "I've always found that the most beautiful people, truly beautiful inside and out, are the ones who are quietly unaware of their effect."

"You're such an ass. Has... anyone ever told you that?"
   He flashed a genuinely amused smile. "Oh, Kitten, every single day of my blessed life."

4 kommentarer:

  1. Åhh, måste läsa!!! :D

    SvaraRadera
  2. Vill verkligen läsa den, har inte läst någon bok om en bokbloggare förut :D

    SvaraRadera
  3. Jennifer L. Armentrout är skitbra i alla fall x'3

    SvaraRadera
  4. Gud vad coolt att huvudkaraktären är en bokbloggare! Hade precis som Ella heller inte läst om nån sån bok innan.:) Måste läsa!

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D