söndag 10 februari 2013

Förlorad Ängel

Författare: Becca Fitzpatrick
Antal sidor: 317
Förlag: B. Wahlströms
Originaltitel: Crescendo
Översättare: Carina Jansson
Serie: Hush, Hush #2
Första meningen: Hagtornsträdets grenar skrapade mot fönsterrutan bakom Harrison Grey, som inte längre kunde läsa för allt oväsen utan markerade platsen i boken genom att vika ett av sidans hörn.

Spoilers för dem som inte har läst första delen!

Handling (från Goodreads):

Noras lycka med Patch som skyddsängel blir kortvarig. För hon misstänker snart att han vill henne illa och bryter därför deras band. Patch svarar med att genast börja dejta Marcie, Noras värsta fiende och verkliga plågoande.
Det går så långt att Nora inte bara fruktar för sitt eget liv utan också börjar misstänka att det är Patch som ligger bakom mordet på hennes pappa. Kan Nora lita på sin skyddsängel?Är hans hemligheter farligare än hon någonsin kan föreställa sig?



Omdöme:
Efter ungefär halva boken: Nja, tre stjärnor kan den kanske få.
Efter mer än halva boken: Fast på Goodreads betyder ju tre stjärnor "I liked it", och det gör jag ju inte riktigt, så två stjärnor kanske. Det betyder ju "it was ok."
När jag hade cirka 100 sidor kvar: Vad är det jag läser egentligen?

När jag läste första delen Fallen Ängel, tänkte jag inte på karaktärer, trovärdighet, etc etc. Men jag kan verkligen inte minnas att Nora var sådär jobbig och korkad, och jag kan inte minnas att Patch var helt och hållet ointressant, och jag kan inte minnas att Noras bästa vän Vee var den mest korkade person jag någonsin stött på (fast ingen är mer korkad än Elena från Vampire Diaries.)
   Och jag kan inte komma ihåg att den var tråkig, och jag kan inte komma ihåg att jag höll på att somna när jag läste den. Det var i alla fall vad som hände när jag läste Förlorad Ängel.

Helt ärligt så läste jag inte ens de hundra sista sidorna ordentligt. Jag slarvläste, bara för att någon gång komma till slutet. Vadå då!? Det var antingen slarvläsning eller tillbaks till bokhyllan, och jag gillar inte att inte läsa ut påbörjade böcker. Så jag slarvläste.

Nora har förvandlats till en sådan där tjej som jag bara himlar med ögonen åt. Det var ganska hemskt att vara fast i hennes huvud. Det var kanske därför jag tyckte att prologen var bäst, det var den enda delen i boken som inte var skriven ur Noras perspektiv, och det var den enda delen som över huvud taget var spännande.

Som ni säkert förstått gillade jag verkligen inte karaktärerna i den här delen. De gjorde så konstiga val och Nora tänkte så konstigt och Patch tänkte så konstigt. Jag menar, först vill han hålla sig borta från henne på grund av ärkeänglarna, och börjar dejta Marcie Miller. Sen helt plötsligt är han redo att rymma med Nora och riskera att hamna i helvetet på grund av henne. Hur ska du ha det?
   Den enda karaktären jag faktiskt gillade var Rixon, och ni som har läst boken vet ju hur det gick med honom.

Jag kommer nog läsa nästa del, trots allt, då den ska vara bättre än den här (enligt vissa) och förhoppningsvis gillar jag den som jag verkligen gillade första delen. Dessutom är omslaget till den tredje delen gorgeous/wonderful/best-thing-I've-ever-seen!
   Men jag vet inte när jag läser den i så fall. Jag hade tänkt be om att få den som recex, men tänk om den är lika dålig som den här, då finns det en chans att jag inte ens avslutar boken, och det vore ju inte sådär jättebra.
   Och jag har heller ingen lust att spendera pengar på den här serien. Så vi får se :-)

6 kommentarer:

  1. Jag tycker också att Förlorad ängel var säämre än Fallen ängel. Det var först när jag läste Förlorad ängel som jag insåg att böckera inte är så bra egentligen. Inget som man fastnar för ;p

    SvaraRadera
  2. Sv: Sjukt fin box! :)
    Jo, det är lite problematiskt detta ;p
    Det har jag, mitt minne säger mig att jag tyckte bäst om tredje boken. Aningen mer spänning än i de andra böckerna ;D

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte nog att Silence (vad heter den på svenska?) var den bästa boken i serien (jag har iofs gett alla en 2a på Goodreads, men ändå). Nora är ofattbart korkad hela tiden, men själva handlingen var den bästa. :)

    SvaraRadera
  4. Jag håller med, när jag lästen den så undrade jag "Vad håller hon på med?!"
    Och jag tycker att du ska läsa nästa del den är mycket bättre än den andra.( tycker jag i alla fall :p)

    SvaraRadera
  5. Svar: Jag med, konstigt och irriterande! Kul att vi recenserade den samma dag ;)

    SvaraRadera
  6. Jag älskar verkligen Hush Hush vilket var jobbigt eftersom jag inte riktigt tyckte om andra delen. Tredje delen var dock mycket bättre än del två! ;)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D