lördag 23 februari 2013

Divergent

Författare: Veronica Roth
Antal sidor: 487
Förlag: Kaherine Tegen Books
Svensk titel: Divergent
Serie: Divergent #1
Första meningen: There is one mirror in my house.

Handling (kopierad från Goodreads):

In Beatrice Prior's dystopian Chicago world, society is divided into five factions, each dedicated to the cultivation of a particular virtue--Candor (the honest), Abnegation (the selfless), Dauntless (the brave), Amity (the peaceful), and Erudite (the intelligent). On an appointed day of every year, all sixteen-year-olds must select the faction to which they will devote the rest of their lives. For Beatrice, the decision is between staying with her family and being who she really is--she can't have both. So she makes a choice that surprises everyone, including herself.

During the highly competitive initiation that follows, Beatrice renames herself Tris and struggles alongside her fellow initiates to live out the choice they have made. Together they must undergo extreme physical tests of endurance and intense psychological simulations, some with devastating consequences. As initiation transforms them all, Tris must determine who her friends really are--and where, exactly, a romance with a sometimes fascinating, sometimes exasperating boy fits into the life she's chosen. But Tris also has a secret, one she's kept hidden from everyone because she's been warned it can mean death. And as she discovers unrest and growing conflict that threaten to unravel her seemingly perfect society, she also learns that her secret might help her save those she loves . . . or it might destroy her.

Omdöme:
Efter några sidor tänkte jag ge boken en femma på Goodreads, för att allting började så intressant.
Efter ganska många sidor till kände jag mig faktiskt lite halvt uttråkad. (Hör och häpna, gott folk!)
Efter ännu fler ganska-många-sidor kom spänningen och det intressanta tillbaka.
I slutet stod det mellan fyra och fem stjärnor.
Just nu har den endast tre.

Jag hade förväntat mig något som nästan skulle vara på Hungerspels-nivå.
   Istället fick jag det här, och jag har ingen aning om vad jag kan jämföra det med. Visst skiljer sig Divergent från mängden, med de olika grupperingarna och allt. Om jag endast skulle betygsätta och bedöma idén skulle det utan tvekan bli en femma. Men nu bedömer jag inte bara idén, utan allt annat också. Till exempel den där saken som gör en bok intressant. Just den saken lyckades jag inte hitta under större delen av boken, olyckligtvis. Ner med betyget.
   Och så har vi ju karaktärerna, som jag tycker är otroligt viktigt i en bok. Jag blev inte särskilt intresserad av varken Tris eller Four. Deras relation imponerade inte heller så värst mycket. Pretty boring, ya know.
   Men jag gillade verkligen Christina och Will. Speciellt Will. (Stor Spoilervarning! Markera för att läsa) *Och bara för det var det ju såklart han som var tvungen att dö på grund av att huvudrollen sköt honom i huvudet. Och nej, jag anklagar inte huvudrollen för hans död. Jag säger bara att hon sköt honom i huvudet för att HON SKÖT HONOM I HUVUDET OCH TACK VARE DET KAN JAG INTE SE FRAM EMOT NÅGON UTVECKLING I HANS OCH CHRISTINAS RELATION I NÄSTA DEL!* (Slut på hysterisk spoiler.)
   Nu kanske jag låter hemskt negativ här, men oroa er inte. Boken hade sina bra stunder också. (Annars skulle jag ju för sjutton gubbar inte ha gett den en trea. Geez, people.)
 
För att fatta mig kort var det alltså en bok jag gillade, men som enligt mig hade en del brister och var en ganska stor besvikelse. Den var dock väldigt bra i början, och blev bättre i slutet. Och jag kommer att läsa fortsättningen. Någon gång.

4 kommentarer:

  1. Gillade inte heller relationen mellan Tris och Four, dock blir den lite mer verklighetstrogen i Insurgent om du planerar att läsa fortsättningen :) Man får lite mer backgroundstory i den andra boken också vilket jag tycker är positivt. Hoppas inte att jag spoilade för mycket nu bara, det var inte meningen i så fall!

    SvaraRadera
  2. Sv: Vad bra :) Vad är det som har hänt? (så att jag inte avslöjar något ;) )
    Nu hinner du ju läsa boken innan filmen kommer ut :D

    SvaraRadera
  3. Man har ju hört rätt mycket gott om den...
    Tycker du att jag ska ge den en chans?

    /Johanna, boksystrar.blogg.se

    SvaraRadera
  4. Synd att du inte gillade den lika mycket som vi övriga i Bokcirkeln, men å andra sidan kommer vi kunna föra många intressanta diskussioner när vi ska diskutera boken :)
    Jag hoppas att du ändå kommer ge nästa del en chans, för jag har hört att många av problemen i "Divergent" reder ut sig i "Insurgent", och så är ju omslaget så jäkla snyggt!! ;)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D