söndag 13 januari 2013

The Scorpio Races

Författare: Maggie Stiefvater
Antal sidor: 404
Förlag: Scholastic Press
Svensk titel: Dödsritten
Serie: -
Första meningen: It is the first day of November and so, someone will die.

Handling (kopierad från Goodreads):
It happens at the start of every November: the Scorpio Races. Riders attempt to keep hold of their water horses long enough to make it to the finish line. Some riders live. Others die.

At age nineteen, Sean Kendrick is the returning champion. He is a young man of few words, and if he has any fears, he keeps them buried deep, where no one else can see them.

Puck Connolly is different. She never meant to ride in the Scorpio Races. But fate hasn’t given her much of a chance. So she enters the competition — the first girl ever to do so. She is in no way prepared for what is going to happen.

Omdöme:
Eftersom jag verkligen älskade Mercy Falls Vargar hade jag väldigt höga förväntningar på den här.
   Jag blev inte besviken.
   Handlingen är unik, intressant, och underbar! Jag har aldrig varit någon riktig hästmänniska. Ett tag för flera år sen såg jag på tv-serien Stallkompisar. När jag var yngre gillade jag böckerna om Vitnos och Flisan. En av mina kusiner håller på mycket med hästar, och jag har ridit några få gånger. Men annars har jag aldrig tyckt att hästar är något speciellt. (Helt ärligt så är jag allergisk mot dem. Alltså, bokstavligen.)
   Men hästarna i boken... Man kan inte låta bli att älska dem! Visst, om de fanns i verkligheten skulle de troligtvis försöka döda mig, men jag älskar dem ändå, hur knäppt det än låter.

Om det är något jag älskar bortsett från hästarna, så är det Sean Kendrick (Vilket jag skrev ganska tydligt på Goodreads.) Hans sätt att hantera vattenhästarna, och hans relation till hästen Corr. Det är så vackert, alltihop!
   Kärleken mellan Sean och Puck är minst sagt väldigt speciell. Den utvecklas sakta, och det är inget sånt här:
Girl: "I love you."
Boy: "I love you too."
*kiss*

Nej, deras kärlek är annorlunda, och hur länge jag än försöker, så kommer jag ändå inte kunna beskriva den, så om ni vill veta på vilket sätt den är annorlunda får ni faktiskt ta och läsa boken.
   Så relationerna i boken hör enligt mig till det bästa med den, vilket betyder att karaktärerna var väldigt bra gjorda. Jag gillade nog allihopa, förutom Mutt Malvern. Största idioten i skönlitteraturens historia -.- Fast samtidigt som jag hatar honom, kan jag nog förstå honom lite. Dock hatar jag honom mer än jag förstår honom. Och det faktumet att han heter Mutt gör det inte bättre då det påminner mig om lite saker som hände  i Hungerspels-trilogin.

Om det är något jag ska klaga lite på, så är det tempot. I vissa delar blev det bara lite väl långsamt. Jag kan läsa böcker med långsamt tempo, så länge det inte blir för långsamt, vilket det blev mellan varven.
   Annars var allting väldigt bra!

Citat:
   I say, "I will not be your weakness, Sean Kendrick."
   Now he looks at me. He says, very softly, "It's late for that, Puck."

[Puck] I hear laughter and someone asks if I need help, not in a nice way. I snarl, "What I need is for your mother to have thought a little harder nine months before your birthday."

Bra sagt, Puck. Bra sagt. Vi behöver fler såna tjejer i ungdomsböcker.

Klicka här för att komma till en jättecool bild på Corr som jag hittade!

5 kommentarer:

  1. Sv: Du borde verkligen läsa den! :)
    Alltså, så hemsk är cliffhangern ändå inte ;) Fast jag blev väldigt överraskad och typ skrek... ;)

    SvaraRadera
  2. Åh, den här boken vill jag verkligen läsa! Till skillnad från dig är jag dessutom hästmänniska. :)

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att jag har den i bokhyllan och ska läsas inom kort! :D
    Jag har också riktigt höga förväntningar på den, jag menar, Maggie Stifvater är ju hur bra som helst!? :)

    SvaraRadera
  4. Jag älskar verkligen slutet, det är så gulligt <3

    SvaraRadera
  5. Borde jag ge den en chans alltså? Trots att jag inte har läst The wolves of Mercy Falls serien? :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D