fredag 4 januari 2013

Pandemonium

Författare: Lauren Oliver
Antal sidor: 375
Förlag: HarperCollins
Svensk titel: Pandemonium (Kommer snart.)
Serie: Delirium #2
Första meningen: Alex and I are lying together on a blanket in the backyard of 37 Brooks.

Superstor spoilervarning om du inte har läst första delen Delirium.

Handling (från Goodreads):

Lena joins the resistance effort against the oppressive government and fights for freedom.
After escaping from Portland, Lena makes it to the Wilds and becomes part of an Invalid community. Weak and grieving for Alex, Lena fights to survive. And then she fights her oppressors.
As the viewpoint shifts between Lena's time in the Wilds and the present day, which is set in Brooklyn, Lena transforms into a warrior for the resistance. In New York City, the grass-roots movement for a Deliria-Free America (the DFA) is gathering strength, and its leader, Thomas Fineman, recruits more supporters by the day. His son Julian--as-yet uncured--heads up the DFA's youth organization. Lena is tasked with blending into the DFA's rallies; she seems to be a supporter yet she is really a spy.

Omdöme:
Ge. Mig. Requiem. NU!
   Den sista sidan... bara... it just blew my mind away! (Vadå? Allting ska ju alltid låta så mycket bättre på engelska!)
   Och jag ångrar så att jag läste första boken på svenska. Inte för att översättaren gjorde ett dåligt jobb eller så, men den här boken -- om någon bok -- är menad att vara på engelska. Jag har ingen aning om hur hon gör (Lauren Oliver, alltså). Boken är inte full med massa komplicerade ord eller något annat komplicerat. Tvärtom! Det här är en av de enklaste engelska böckerna jag har läst, men på något sätt är språket bara så underbart! Man skulle kunna säga att Lauren Oliver är en skrivande konstnär, för när hon beskriver något målas det verkligen upp framför en, och allting är så vackert och så härligt och man vill bara ha mer av det!

Jag gillar Lena mer i den här boken än jag gjorde i första. Hon har blivit tuffare, och lärt sig hur man handskas med fiender. Det jag inte fattar är hur hon kan falla för Julian, och jag fattar verkligen inte varför det känns som om hon helt plötsligt gillar honom mer än hon gillade Alex, för Alex offrade sig för henne, och jag älskar Alex. Men Lena älskar Julian... minsann. That sucks.
   Jag kan inte riktigt säga att jag ogillar Julian. Jag bara... gillar honom inte heller. Det är svårt att förklara.

Jag gillar idén med att vartannat kapitel ska vara "now" och vartannat kapitel "then." Det är en kul idé, och den funkar. Om man bara hade läst om then eller bara now hade jag nog blivit uttråkad efter ett tag. Det blev jag inte nu.
   Handlingen var en aning intressantare i Delirium, men den här handlingen funkar, den också.
   Fast det mesta berodde på språket. Detta fantastiska, trollbindande språk.

Citat:
"They haven't killed us yet," I say, and I imagine that one day I will fly a plane over Portland, over Rochester, over every fenced-in city in the whole country, and I will bomb and bomb and bomb, and watch all their buildings smoldering to dust, and all those people melting and bleeding into flame, and I will see how they like it.
   If you take, we will take back. Steal from us, and we will rob you blind. When you squeeze, we will hit.
   This is the way the world is made now.

Någon gång när jag känner för det kommer jag köpa första delen på engelska och läsa den bara för det fantastiska språket som inte är lika fantastiskt på svenska. Bara så att ni vet.

Mina förväntningar på Requiem är ganska höga nu. So don't screw it up, Lauren! (Bara för att det är så mycket roligare att uttrycka sig på engelska än på svenska.)

Om ni (som jag) vill veta vad Pandemonium egentligen betyder (för jag fattade inte riktigt kopplingen till boken), så kan ni klicka här. (Det är inte så där jättetrevligt!)

1 kommentar:

  1. Nu blev jag mer pepp på tvåan =)

    Men dumt att jag har första på svenska... då vill jag ju ha tvåan på svenska med eg...

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D