tisdag 8 januari 2013

Incarnate


Författare: Jodi Meadows
Antal sidor: 374
Förlag: Katherine Tegen Books
Svensk titel: -
Serie: Newsoul #1
Första meningen: What is a soul, but a consciousness born and born again? eller I wasn't reborn. (Beror lite på hur man tänker. Jag tänker uppenbarligen på båda sätten.)

Handling (kopierad från Goodreads):

New soul

Ana is new. For thousands of years in Range, a million souls have been reincarnated over and over, keeping their memories and experiences from previous lifetimes. When Ana was born, another soul vanished, and no one knows why.

No soul

Even Ana's own mother thinks she's a nosoul, an omen of worse things to come, and has kept her away from society. To escape her seclusion and learn whether she'll be reincarnated, Ana travels to the city of Heart, but its citizens are afraid of what her presence means. When dragons and sylph attack the city, is Ana to blame?

Heart

Sam believes Ana's new soul is good and worthwhile. When he stands up for her, their relationship blooms. But can he love someone who may live only once, and will Ana's enemies—human and creature alike—let them be together? Ana needs to uncover the mistake that gave her someone else's life, but will her quest threaten the peace of Heart and destroy the promise of reincarnation for all?


Omdöme:
Orsaken till att den här boken stod ganska högt upp på min böcker-jag-vill-köpa-lista var omslaget, och jag vet, man ska inte döma böckerna efter dess omslag, det leder till dåliga saker. Ta Fallen till exempel! Underbart omslag som man bara dreglar över när man står och kollar på den i bokhandeln. Sen läser man den, och får en skock lik en stor tsunami som kastar sig över en. (Fast nu kanske inte jag är rätt person att döma, med tanke på att jag inte har läst Fallen.)
   Hur som helst, så gjorde det inget att jag ville läsa den mest på grund av omslaget, för jag gillade den verkligen.

Incarnate är Jodi Meadows första bok, och det märks verkligen att hon vet hur man gör. Hon vet hur man bygger upp trovärdiga karaktärer, hur man beskriver en värld som inte finns, och hur man får till ett bra tempo som varken blir tråkigt eller speedat.
   I början (typ första kapitlet ;)) var det lite svårt att komma in i språket. Jag har ingen aning om varför, det bara var så. Men jag älskade handlingen på en gång. Jag har funderat en hel del på hur Meadows kom på idén med att man återföds om och om igen, för det är en väldigt bra och rolig idé.
    När jag läst en bit och kommit in i språket funkade det så bra som det kan gå när en trettonårig tjej läser sin sjuttonde (om jag räknade rätt) bok på engelska ;)

Karaktärerna är något jag verkligen gillar med boken. Huvudrollen Ana, som i hela sitt liv fått höra att hon inte har någon själ, att hon inte har rätt till känslor som hat och kärlek. Som i hela sitt liv fått allting förstört. Och trots det, så kan hon vara så stark! Hennes personlighet är så härlig!
   Och så Sam, kärleksintresset. I början vet jag inte riktigt vad jag tyckte om honom... jag fick inte riktigt någon bra bild av vem han var, men desto längre in i boken man kom, desto bättre blev han!
   Han är inte som de typiska killarna i den här typen av böcker (perfekt, helt oemotståndlig, onaturligt snygg). Och trots att jag gillar att läsa om såna killar, så är det alltid skönt med lite omväxling.
   Anas och Sams relation är något av det bästa, för den är så otroligt trovärdig! Jag tvivlade inte en sekund på deras kärlek! Och det var heller inte någon typisk tjej-möter-kille-som-hon-blir-kär-i-på-en-gång-(bokstavligen)-och-i-resten-av-boken-skriker-tjejen-på-hjälp-medan-den-oemotståndlige-killen-räddar-livet-på-henne-ett-bra-antal-gånger-kärlek. Det var en slags kärlek där båda två räddade livet på varandra, och där båda två hade sina brister, som normala människor.

Jag rekommenderar den starkt om du inte redan har läst den.
   Citat:
   For that moment, standing so close I could practically hear his heartbeat, I wanted nothing as much as I wanted him to kiss me.
   The light shifted, and so did something in his eyes. Decision. One that made him lean away from me, and lower his gaze.
   "Sam?" I turned away as my vision blurred. "You think too much."
   "I know."

Och om bara några veckor ska andra delen komma ut! :-D

3 kommentarer:

  1. Gillar den också :D Måste ha andra delen i inbundet, både för handlingen och omslagets skull ;)

    SvaraRadera
  2. vill verkligen läsa den här boken!

    SvaraRadera
  3. Har inte läst den, men citatet du la underst är ju helt underbart! Typ. Och det var ett jättebra citat att lägga, för alla fattar grejen, utan att ha läst hela boken.:) Nu måste jag nog läsa den bara för att det där citatet var så bra... finns den på svenska? För jag vet inte om jag kan läsa på engelska.

    Förresten har jag en fråga. Jag såga att du på "trevliga serier" har med Sagan om ringen. Så då är min fråga, vad tyckte du om dem? För jag funderar på att läsa dem, men är de såna som jag ska ha högt prioriterad på min Måste läsa-lista?:D

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D