fredag 18 januari 2013

Anna Dressed in Blood

Författare: Kendare Blake
Antal sidor: 316
Förlag: Tor Books
Svensk titel: Anna klädd i blod
Serie: Anna Dressed in Blood #1
Första meningen: The grease-slicked hair is a dead giveaway—no pun intended.

Handling (från Goodreads):
Just your average boy-meets-girl, girl-kills-people story...

Cas Lowood has inherited an unusual vocation: He kills the dead.

So did his father before him, until his gruesome murder by a ghost he sought to kill. Now, armed with his father’s mysterious and deadly athame, Cas travels the country with his kitchen-witch mother and their spirit-sniffing cat. Together they follow legends and local lore, trying to keep up with the murderous dead—keeping pesky things like the future and friends at bay.

When they arrive in a new town in search of a ghost the locals call Anna Dressed in Blood, Cas doesn’t expect anything outside of the ordinary: move, hunt, kill. What he finds instead is a girl entangled in curses and rage, a ghost like he’s never faced before. She still wears the dress she wore on the day of her brutal murder in 1958: once white, but now stained red and dripping blood. Since her death, Anna has killed any and every person who has dared to step into the deserted Victorian she used to call home.

And she, for whatever reason, spares his life.

Omdöme:
Omslaget är bara så underbart!
   Bara, kolla på det! Gorgeous!
   Jag har blivit så ytlig, när det gäller böcker. Jag skyller på er bokbloggare för det!

Handlingen var något jag fastnade för direkt. Kärlek blandat med humor blandat med spöken blandat med spöklika hus. That's fuuuun ;-)
   Redan från första sidan får man sig en inblick om hur det går till när Cas dödar de döda, och väldigt tidigt kommer Anna med i bilden, bit för bit. Man får veta mer och mer om henne fram till sidan då hon gör entré. Personligen gillar jag när saker i en bok händer rätt fort, och allt man tycker lät så intressant med handlingen sätter igång på en gång.

Cas måste vara en av de coolaste huvudrollerna någonsin (en av dem.) Han är bara för skön ;)
   De andra karaktärerna var också bra, fast jag känner inte att någon av dem var något speciellt.

Men trots att jag gillade Anna Dressed in Blood väldigt mycket, blev jag nog lite besviken. Jag hade förväntat mig mer, av allting.
   Speciellt relationen mellan Cas och Anna. Jag hade hört folk säga att den var så bra och underbar och allt, men jag fattar inte riktigt vad som är så speciellt. Det var synd...
   I alla fall, så kommer jag läsa uppföljaren Girl of Nightmares. Är det bara de två delarna som finns, eller kommer det fler?

Citat:
"Are you having fun?" she asks, and I nod. "Everybody likes you."
   I can't imagine why. I haven't said a single interesting thing. I don't think that there's anything interesting about me, except for the thing that I don't tell anyone about.

***
   I groan. She just crossed the mom line from cool and comforting to Queen of Lame.

Lite kort recension, jag vet. Det som förlänger den är den långa beskrivningen av handlingen, och den skrev inte ens jag. 

1 kommentar:

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D