lördag 15 december 2012

Julkalender - Dag 13, 14 och 15


Nu har .Ebba startat en utmaning, som en julkalender. Varje dag fram till julafton lägger hon ut en fråga, och om allt går som planerat kommer jag då att svara på de här frågorna. 

Dag 13
En paus

Ebba bestämde sig för att ge oss en liten paus den dagen, vilket passar mig finfint.

Dag 14
Boken som det tog en evighet att komma igenom heter...

Jag kommer nog formulera om den här frågan till "Boken som du tvingade dig igenom heter..." då det blir enklare att svara på den då ;-)
Alla hjärtans dag är ju den fjortonde februari, så lite passande är det ju ändå.
En bok jag tvingade mig igenom var The Vampire Diaries. Fast det visste de flesta nog redan, så jag tänker inte skriva mer om det.

Dag 15
En gåta

.Ebba valde att lägga ut en gåta idag, så nu ska jag försöka klura ut svaret på den.
Gåtan lyder:
Vilken litterär figur är detta?

Han är känd över nästan hela världen.
Han har långt vitt skägg,
och ses sällan utan huvudbonad. 
Han är en mystisk magisk man,
och väldigt respektingivande.
Många små varelser jobbar i hans kök, 
och han har ett odödligt husdjur.


De enda jag kommer att tänka på är Gandalf och Dumbledore. 
Det är de två sista raderna jag har problem med. 
Eller nu vet jag! Det är säkert Dumbledore, med tanke på odödligt husdjur (Fawkes). Jag menar, så fort fågeln dör föds den ju igen.

2 kommentarer:

  1. "Många små varelser jobbar i hans kök" måste vara husalverna som jobbar i Hogwarts kök. De nämns i böckerna, men vet inte om du har läst böckerna och har man inte det vet man nog inte om de ;)

    SvaraRadera
  2. Jag fick också tanken att det var Gandalf eller Dumbledore, precis som du. Och det var inte bara jag ska du veta, min storebror trodde detsamma när jag läste upp gåtan för honom ;D

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D