lördag 1 december 2012

Julkalender - Dag 1

Nu har .Ebba startat en utmaning, som en julkalender. Varje dag fram till julafton lägger hon ut en fråga, och om allt går som planerat kommer jag då att svara på de här frågorna.


Dag 1
En bok som har fått dig att rulla runt på golvet av skratt 

Bokstavligen, så har jag nog aldrig rullat runt på golvet och skrattat samtidigt på grund av en bok. Det känns ju lite halvt onödigt, tycker ni inte?
Det är en 1:a, bara så att ni vet.
   Hur som helst, en bok jag tyckte var rolig var Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo. Språket i den är både roligt och vackert. Samma sak med boken jag läser just nu (alltså, inte precis "just nu", nu bloggar jag ju uppenbarligen): Ibland bara måste man av David Levithan.
   Och åh (dear god), nu vet jag! The Mortal Instruments! (JACE!) (Och MAGNUS BANE!)
   Även Själlös är otroligt rolig, på ett lite speciellt sätt dessutom.
   Och jag kan ju inte strunta i Vampire Academy. (Rose = Bästa huvudrollen EVER!)
   Finns jättemånga böcker som fått mig att skratta, men jag kan ju inte skriva ner allihopa. (Anna and the French Kiss - Stephanie Perkins, Spejarens Lärling - John Flanagan, Himlen Börjar Här - Jandy Nelson, The Iron Fey - Julie Kagawa, Cinder - Marissa Meyer)

Lite citat (Utan spoilers!):
   Själlös:
   "Ja, det här var just snyggt", sade lord Akeldama. "Jag tror att de där busarna har förstört en av mina bästa kavajer. Så oerhört irriterande. Den är min alldeles speciella favorit. Jag är ledsen att jag har dragit in dig i det här, kära söta. Nästan lika ledsen som för att jag drog in jackan i det."

   Vampire Academy:
   Jesse swallowed, eyes wide. None of the bravado he usually showed was there. I guess there was "usually" and then there was being held in the grip of a really ripped, really tall, and really pissed-off russian guy.

   City of Bones:
   "This place is full of Downworlders. You know that. I think you should try to keep the details of our investigation secret."
   "Investigation?" Isabelle laughed. "Now we're detectives? Maybe we should all have code names."
   "Good idea," said Jace. "I shall be Hotschaft von Hugenstein."

   City of Ashes:
   "We came to see Jace," Clary said. "Is he all right?"
   "I don't know," Magnus said. "Does he normally just lie on the floor without moving?"

   Frostbite (Vampire Academy #2):
   I said earlier that dead things don't always stay dead. Well, I'm one of them. Don't worry--I'm not like the Strigoi. But I did die once. (I don't recommend it.)

Nu blev det kanske lite fler citat än jag från början tänkt. Ni ser, det lönar sig att skriva ner små/stora/ibland hela sidor citat i ett litet block :-)

Och förresten! Ja, jag har insett att jag måste byta design på bloggen. Jag tror dock inte det blir i helgen. Var tvungen att opereras lite i munnen igår, så är inte riktigt klar i huvudet.

2 kommentarer:

  1. Ha ha ha ha ha!!! :D
    OMG vad roliga citat!

    SvaraRadera
  2. älskar citaten, sitter och små skrattar även fast jag inte har läst boken de tillhör till :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D