söndag 23 december 2012

Den Vita Katten

Författare: Holly Black
Antal sidor: 282
Förlag: B. Wahlströms (Tack för boken!)
Originaltitel: White Cat
Översättare: Carina Jansson
Serie: Berörarna #1
Första meningen: Jag vaknar barfota och omtöcknad på kalla skifferplattor och drar ett djupt andetag av den isande luften.

Handling (kopierad från Adlibris)
Cassel Sharpe kommer från en släkt som i århundraden kunnat manipulera känslor, minnen, lycka och död - de är berörare. Beröring är olagligt, vilket gör dem alla till brottslingar. Men Cassel, som är den yngste sonen till en känsloberörare, har inte den förmågan. Hans mörka hemlighet är av en annan sort - för tre år sedan dödade han sin bästa vän Lila. Bit för bit börjar Cassel pussla ihop trassliga minnesfragment, och med det uppdagas en konspiration långt mer komplicerad och farlig än han kunnat ana.

Omdöme:
Jag vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar på den här. Både låga och höga, typ.

Om jag skulle beskriva den med ett ord blir det utan tvekan annorlunda. Berörarna, som är bokens övernaturliga inslag, påminner mig inte om något annat. De är unika. Hela boken är rätt så unik. Jag menar, för ovanlighetens skull så är den skriven ur en killes synvinkel.

Tempot hade gärna fått vara lite snabbare dock, och det hade gärna fått hända lite mer. Jag vet inte riktigt... Det händer ju saker, men det var inte förrän på slutet som det verkligen hände något.

Språket funkar. Det flyter på bra och när man väl är inne i boken vill man inte lägga den ifrån sig.

I början var det lite svårt att fatta hur det här med Berörare funkade. Det fanns information om dem, men man fattade inte ändå. Det hade liksom inte riktigt gjort något om författaren skrivit lite mer om det.
   Men efter ett tag fattade man ändå.

Karaktärerna gillar jag, men hade inte gjort något om man fick lära känna dem lite mer. Det är svårt att säga vad de har för personlighet.
   Cassel funkar i alla fall som huvudroll. Han är smart, och det går att känna igen sig.

Så, det känns som om jag har klagat ganska mycket, men boken var faktiskt väldigt bra. (4 av 5 i betyg på Boktipset ;)) Jag älskar hur Cassel får reda på mer och mer om... ehm... alltihopa antar jag. Det är coolt hur författaren får en att känna att man inte kan lite på någon. På samma sätt som Cassel inte kunde lita på sina bröder, kunde inte jag heller det.

Om ni vill ha något spännande och annorlunda, ska ni definitivt läsa den här.
   Andra delen - Den röda handsken - kom ut ganska nyligen, och ligger nu i bokhyllan och väntar på att plockas upp.

3 kommentarer:

  1. Personligen gillade jag den här! Tyckte faktiskt att Den Röda Handsken var ännu bättre också (:

    SvaraRadera
  2. Oh vill verkligen läsa den här boken! :)

    SvaraRadera
  3. God jul önskar vi på Boksystrar! <3

    //Johanna & Mimmie, boksystrar.blogg.se

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D