torsdag 8 november 2012

Tag: This or That

Både Anna från BoktyckeJohanna från Boktjejerna och Iktoro från En Plats i Bokhyllan har gjort så att de taggat alla som ännu inte gjort. Och jag har ju inte gjort, så jag gör nu (Jag är oerhört trött (och lite överdrivet sur på min NO-läxa) just nu så om inlägget blir lite flummigt och/eller halvunderligt ber jag om ursäkt på förhand.)

01. Ljudbok eller bok i handen?
Jag tror bara jag har lyssnat på en ljudbok under hela mitt trettonåriga liv. Bröderna Lejonhjärta, och jag minns inget ifrån det.
   Så det blir bok i handen utan att tveka.

02. Pocket eller Inbunden?
Båda har såklart sina fördelar. Pocket är billigare och är inte lika jobbigt att släpa med sig. Men inbundna är hållbarare, och ser dessutom väldigt snygga ut i bokhyllan ;-) Så det får bli inbundet.

03. Påhittat eller verklighetsbaserat?
Behöver jag ens svara på det? Påhittat är mycket roligare. Då kan ju vad som helst hända!

04. Harry Potter eller Twilight?
Har alla delar utan femte, irriterande!
(Och förresten, förlåt för dålig bildkvalité.)
Som jag skrivit tidigare så är jag inte helt säker på vad jag tycker om Twilight, men jag är väldigt säker på att jag gillar Harry Potter en aning mer. Magi VS Vampyrer? Kan ju inte säga att det är ett så jättesvårt val för min del.

05. Fantasyvärld eller vår värld?
Fantasyvärld. Jag lever ju i vår värld hela tiden, ibland måste man bara få leva någon annanstans. Fast jag har absolut inget emot när det händer övernaturliga saker i vår egen värld.

06. Kindle, iPad, eller annat?
Jag har aldrig laddat ner någon e-bok, och har för tillfället inga planer på att göra det heller.

De ser inte riktigt ut sådär  bokhyllan, men jag
flyttade om dem lite för att ta bilden (Annars står de inte på
samma hylla :))
07. Låna eller köpa böcker?
Ända sen jag började bokblogga har jag typ bara köpt. Beror väl på att jag har börjat läsa på engelska. Biblioteket har inte så många engelska böcker jag är intresserad av, och jag känner ingen i närheten som jag kan låna från. Så de engelska böckerna måste jag köpa. Men det är positivt, de ser ju så fina ut i bokhyllan!

08. Bokhandlar eller online?
Att gå in i Sf-bokhandeln är ju som att träda in i en boknörds paradis. Dessutom är det så kul att räcka över pengar till personen i kassan, och veta att man har nya böcker att ta med sig hem.
   Men jag väljer ändå online, för att det är billigare :) (Heja Adlibris och Bokus!)

09. Ensamstående bok eller trilogi?
Jag gillar verkligen när det finns flera delar, fast det är sällan jag avslutar en serie. En ensamstående bok vet man att man kommer bli klar med.
   Fast jag väljer nog ändå trilogi, om den är bra ;-)

10. Tjock bok eller kort bok?
Jag väljer nog båda två här. En tjock bok är trevligt om man aldrig vill att den ska ta slut, fast då får den inte ha någon del när det går hemskt trögt framåt. Då måste det vara spännande rakt igenom, så att man itne slutar tröttna.
   Den korta boken får inte vara för kort, man måste ju hinna lära känna karaktärerna och komma in i handlingen innan den tar slut, helst ;)

11. Romans eller action?
Oj, jag älskar verkligen både och, om det är bra skrivet. Romans är alltid kul i mina ögon, fast action gör en så himla fast i boken! Så det blir action. Fast då måste boken innehålla andra saker också, som bra karaktärer, intressant handling och flytande språk.

12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Jag älskar solen. Men jag älskar nog filtar ännu mer. Till slut blir solen oftast för varm, och då går jag in.

13. Varm choklad eller latte?
Jag dricker inte latte. Men jag dricker varm choklad, och det är SUPER! (Fast har inget emot en kopp te heller.)

14. Läsa recension eller bilda egen uppfattning?
Om boken har fått väldigt negativa recensioner struntar jag nog i den. Om ungefär 3 av 10 personer gillade den kanske jag ger boken en chans, fast oftast måste fler gilla den. Om det inte är en bok jag kan låna någonstans, då kanske jag väljer att bilda egen uppfattning :)

Och jag gör väl som de andra har gjort, jag taggar alla som vill göra och inte har gjort än! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D