onsdag 14 november 2012

Smaragdernas Bok

Författare: John Stephens
Antal sidor: 351
Förlag: Semic
Originaltitel: The Emerald Atlas
Översättare: Carla Wiberg
Serie: Trolldomens Tre Skrifter 1
Första meningen: Flickan ruskades vaken. 

Handling (från Adlibris):

De tre syskonen Kate, Michael och Emma lämnades på barnhem av sina föräldrar som mycket små. Hela sitt liv har de undrat vad som fick föräldrarna att lämna dem. När de sparkas ut från sitt senaste barnhem och skickas till den mystiska staden Cambridge Falls, får de svaret. Syskonen är sedan urminnes tider utvalda och speciella, och föräldrarna lämnade bort dem för att skydda dem mot en elak trollkarl.
I ett gömt rum i den mystiske dr Pyms hus hittar syskonen en egendomlig bok med blanka sidor. Med hjälp av boken kan man resa genom tid och rum - och här tar en hisnande resa sin början. Barnen möter en ond häxa som har fångat barnen i Cambridge Falls, de möter dvärgar, vargar och magiska monster. Kampen mot häxan blir ett sagoäventyr i klassisk tappning, men samtidigt mörkt, känsloladdat och otroligt rappt berättat.

Omdöme:
Jag hade inte tänkt läsa om den här. Jag hade tänkt börja på del 2 på en gång. Men det var nog rätt så bra att jag körde omläsning trots allt: Jag hade glömt bort vem doktor Pym var -.-

Faktiskt, så tycker jag nog om boken ännu mer nu än jag gjorde första gången jag läste den, även om jag tyckte den var bra då också.
   Handlingen är riktigt bra, och prologen är super, då den gör en nyfiken. Redan från början börjar det hända massa saker, och man får snabbt en uppfattning om de tre syskonens personligheter.
   Tydligen så ska det här vara Kates bok. Nästa ska vara Michaels bok, och den sista ska vara Emmas bok (något jag fick reda på för inte så längesen.) Blir verkligen superkul att läsa del 2, då Michael är min favoritkaraktär. Hans stora intresse för dvärgar är så roligt! Första gången jag läste boken kommer jag ihåg att jag störde mig på att de förolämpade alverna (Jag hade sett Sagan om Ringen och blivit förälskad i Legolas, okej?), men nu kändes det inte lika farligt (Fast jag gillar fortfarande alver mer än dvärgar ;))

Det händer nästan alltid något, och det känns alltid väldigt spännande.
   Jag bara hoppas att det inte spelar någon roll om man har koll på tidsresandet eller inte, för det är den delen jag har sämst koll på. Jag är liksom inte helt säker på hur tidsresandet funkar, men förhoppningsvis har jag fattat tillräckligt för att fatta resten ;) (Fast vet inte heller hur mycket tidsresande det kommer bli i nästa del.)

Det är inte Harry Potter, Hungerspelen, The Mortal Instruments, eller något annat gudomligt, men det är väldigt bra och läsvärt.
   Rekommenderas.

3 kommentarer:

  1. Min syster har den här boken och hon är verkligen helt inne i den :P Och Legolas är min favo person i Sagan om ringen XD

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om (i stort sett) allting! Och jag gillar också alver mer än dvärgar! ;D

    SvaraRadera
  3. Svar: Tack så mycket! :D :D :D
    Ja, lägg ut den, det skulle vara jättekul att läsa :D

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D