söndag 11 november 2012

Jellicoe Road

Författare: Melina Marchetta
Antal sidor: 351
Förlag: X Publishing
Originaltitel: Jellicoe Road
Översättare: Katarina Kuick
Serie:-
Första meningen: Det tog min pappa hundratrettiotvå minuter att dö.

Handling (som jag har kopierat för att jag är alldeles för känslomässigt skadad/berörd för att skriva en själv):
Som elvaåring överges Taylor på 7-Eleven av sin mamma. Många år senare hinner historien ikapp henne. Samtidigt väcks gamla konflikter till liv på Jellicoe internatskola, där ännu en i Taylors närhet försvinner och någon återvänder.

Jellicoe Road är en lika vacker som skakande skildring av två generationers vänskapsband, mörka hemligheter och hjärtslitande tragedier. Ett finmaskigt nät som spänner över tid och rum. Parallellt med att Taylor tvingas konfronteras med sitt livs största utmaningar, visar sig ett manuskript innehålla nyckeln till det förflutna. Vilka var barnen som var med om det fruktansvärda för 22 år sedan? Är deras öden på något sätt sammanflätade med Taylors?

Omdöme:
Om jag skulle beskriva boken med endast ett ord, så blir det nog: Deprimerande.
   Två ord: Deprimerande, vacker.
   Tre ord: Deprimerande, otroligt vacker.
   Två andra ord: LÄS DEN!!!

När jag för första gången hörde titeln "Jellicoe Road" kopplade jag automatiskt boken till jelly beans. Sen fick jag för mig att den skulle handla om jelly beans. Tänker bara klargöra en sak här: Boken har inget som helst att göra med jelly beans (eller gelebönor, om vi nu ska tänka lite på att detta är en svensk blogg).

Man skulle kunna säga att Jellicoe Road innehåller två berättelser. Först och främst har vi den om Taylor, som måste hantera ett territoriekrig tillsammans med sina vänner Ben och Raffy. Det var väl egentligen den jag tyckte var så tillkrånglad, och det där territoriekriget kändes så hemskt konstigt (observera att jag skrev kändes, alltså, dåtid liksom).
   Sen har vi den andra berättelsen, den kursiva, om vad som hände för 22 år sedan. Den tyckte jag var intressant från första början, och den berörde hela tiden.
   Men så småningom blev den om Taylor intressant den också. Sättet historierna vävdes in i varandra är helt makalöst, och man märker snabbt att boken är oerhört välplanerad.
   Desto fler saker man fick reda på, desto mer sorgset blev det, och när boken började närma sig slutet var det rena rama miraklet att jag inte grät.

Det här är en bok jag utan tvekan kommer läsa om, typ tusen gånger. Jag läste om vissa sidor för någon dag sen när jag skrev ner citat, och vissa meningar får nya betydelser när man vet vad som verkligen menas med dem. Spoiler, markera för att läsa! * T.ex när Fitz berättar om när han skulle skjuta ner den sista burken, och hörde ett plums i vattnet. När han trodde att han skjutit ner en fågel. När jag läste om det insåg jag att det var Webb han pratade om då. * Slut på spoiler.

Om ni inte redan har läst den, så tänker jag tvinga er att göra det tills ni faktiskt gör det.
   Det här är en väldigt svår handling att skriva, och det hade väldigt lätt kunnat bli konstigt. Jag menar, det var inte många ungdomar i den här boken som hade en hel lycklig familj, och det hade kunnat kännas väldigt underligt. Men författaren lyckades perfekt, med allt.
   En av de bästa böckerna jag läst i år.
   Den är bara lite krånglig att komma in i, i början, men fortsätt bara! Den blir suverän!

Citat:
Är en människa mer värd ifall hon har någon som sörjer henne?

Annat citat:
   "Vet du när nästa tåg till Yass kommer?" frågade jag.
   "Dra åt helvete", sa han, men det fanns en tröstlös skräck i hans ögon som gjorde det omöjligt att vända bort blicken.
   "Har redan varit där. Tro mig. Det är överreklamerat."

Ah, och förresten. Jag har en crush på Jonah Griggs.

6 kommentarer:

  1. Har läst så många recensioner av Jellicoe Road och alla älskar den så är lite smått rädd för att läsa den själv :P Men någon gång kommer det i alla fall bli av :)

    SvaraRadera
  2. Jag verkligen läsa Jellicoe Road!! ;D

    SvaraRadera
  3. vem har inte en crush på Jonah Griggs :)? Älskar Jellicoe Road men det gjorde inte en av mina kära medbloggare...

    SvaraRadera
  4. Jaja, jag SKA läsa den... Har läst en massa bra om den, och vill väldigt gärna läsa den. Men det har bara inte hänt än. :( Men det får nog bli när jag inte har så mycket annat att läsa!:)

    SvaraRadera
  5. Jag har med en crush på Jonah Griggs! <3 Och boken är verkligen helt underbar. :)

    SvaraRadera
  6. Åh, alla utom jag verkar ja läst Jellicoe Road utom jag ... Jag måste verkligen läsa den snart!

    SV: Ja, det är alltid så kul med kommentarer! :D

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D