söndag 4 november 2012

Höstläsning, Dag 7

Dag 7 - Bästa bok på engelska

Om man bortser från The Vampire Diaries, så har alla böcker jag läst på engelska varit bra. 
   Och jag bara måste nämna att jag är superglad över att jag började läsa på engelska över huvud taget, för det är så mycket roligare än att läsa på svenska. Det är så många saker som låter så mycket bättre på engelska. (Dessutom känner man sig som trettonåring väldigt smart när man förstår vad som står.)

Typ alla engelska böcker jag läst sen sommarlovet tog slut har varit i samma genre. Den enda som sticker ut jämfört med dem är Anna and the French Kiss, då den inte innehåller något övernaturligt. 
   City of Glass: Lite av varje.
   The Iron King: Älvor
   Frostbite: Vampyrer
   The Vampire Diaries (Del 1 och 2): Vampyrer igen.
   Nightshade: Varulvar
   Switched: En väldigt annorlunda version av troll, eller något.

Så trots att jag läst väldigt mycket i samma genre har det ändå blivit väldigt blandat när det gäller den övernaturliga biten. 
   Men vilken gillade jag mest? Ni som läst mina recensioner på böckerna kanske kan gissa er till svaret, trots att jag varit ganska positiv om allihopa. 
Svar: City of Glass!!!

Hittills ÄLSKAR jag serien the Mortal Instruments, och City of Glass (tredje delen), var inget undantag. Den här serien är typ som gjord för mig. I både första och andra delen händer det saker hela tiden, och samtidigt hinner man ändå lära känna karaktärerna. I City of Glass är tempot en aning lugnare, men enligt mig är det den bästa delen i serien hittills. Jag nämnde säkert det här i recensionen, men nu säger jag det i alla fall: Om ni inte redan har läst serien (vilket de flesta har), så gör det!
   Förresten, om ni någon gång skulle ha lite pengar över får ni jättegärna köpa City of Fallen Angels till mig, och hemskt gärna City of Lost Souls också. 
   Är också väldigt sugen på The Infernal Devices, serien som utspelar sig i samma värld som The Mortal Instruments, fast flera år före. Så delarna i den serien som finns ute får ni också väldigt gärna köpa till mig. Okej?
The Vampire Diaries lånade jag från biblioteket, så därför finns den inte med på bilden.
Nu ska jag ägna resten åt dagen till att läsa! Kanske kommer upp en recension på Själlös senare idag, annars blir det någon gång nu nästa vecka :-)

1 kommentar:

  1. Sv: Då var vi ju där ungefär lika länge ;) Jag kom på onsdag eftermiddag och åkte hem på söndag eftermiddag men hade bara 3 heldagar i London :)
    Hittade faktiskt 4 av böckerna jag hade med på listan :D

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D