torsdag 1 november 2012

Höstläsning, Dag 4

Dag 4 - Roligaste bok

Även om en bok är skriven på ett allvarligt sätt är det alltid kul om det finns inslag av humor. Det behöver inte vara mycket, men det är roligt om man får skratta lite mitt i allt det där allvarliga.
   Fast i de två böckerna på bilden här nedanför, finns det ganska stora inslag av humor ;-)
I Allt jag säger är sant är det väldigt många av huvudrollens tankar man skrattar åt, alltså författarens språk. Men även dialogerna blir hysteriskt roliga mellan varven.
   I Själlös var det mest dialogerna jag skrattade åt, men ibland även författarens sätt att skriva om hur karaktärerna känner. T.ex när (Typ spoiler) * Alexia hamnade i en inlåst cell med en naken lord Maccon och bara kände för att knipa ihop ögonen hårt och tänka på sparris eller något annat vardagligt och ospännande. Det var nog just ordet sparris som fick mig att skratta till. * (Typ slut på spoiler)
   
Utdrag ur Allt jag säger är sant:
I slutet av veckan sitter det plötsligt en grekisk gud vid ett av borden på Kaffe & drömmar när jag kommer in genom dörren. Jag märker honom inte först, för han skyms av en tjej med råttfärgat hår som sitter mitt emot, men när jag kommit in bakom disken har jag fri sikt, och då ser jag honom.
   Jävlar vad jag ser honom.

Det är just den sista meningen där som blir det komiska inslaget.

Utdrag ur Själlös:
Lord Maccon blev röd i ansiktet. Han hade fått höra något nytt som gjorde honom upprörd. "Vad sa du att de gjorde?" Var han någonsin något annat än upprörd?
   Visk, visk.
   "Vid Marias feta arsle!" utbrast earlen vältaligt.

Det roligaste med det är nog att det kommer som en så stor överraskning när man läser det... Och att en så högt uppsatt man säger det, i London, på 1800-talet, där allt skulle vara väldigt fint och strikt ;-)

Det är den här typen av humor jag gillar -- den som man blandar med en bra handling, bra språk och bra karaktärer (och alla andra bra saker). 
   Förra veckan såg jag en film -- en komedi -- med en typ av humor jag inte blev särskilt förtjust i. Det blev alldeles för mycket, och efter en väldigt liten stund kändes det bara fånigt. Jag var beredd på att filmen skulle vara oseriös, men det blev bara för mycket. Vissa personer älskar det säkert och tycker det är hur kul som helst, men om jag ska uppskatta en bok/film/vad som helst så måste det finnas något intressant i handlingen också.

Jäklar vad jag känner mig smart nu! Jag har nog aldrig skrivit ett så seriöst inlägg sen... Nej, jag har nog aldrig varit såhär seriös i ett inlägg förut! Jösses, jag måste skriva smarta saker oftare, det är ju jättekul ju! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D