söndag 7 oktober 2012

The Vampire Diaries: The Struggle

Författare: L.J. Smith
Antal sidor: 185
Förlag: Hodder Children's Books
Svensk titel: Kampen
Serie: The Vampire Diaries 2
Första meningen: "Damon!"

Handling:
Damon: determined to make Elena his, he'd kill his own brother to possess her.

Stefan: desperate for the power to destroy Damon, and protect Elena, he gives in to his thirst for human blood.

Elena: the girl who can have anyone finds herself in the middle of a love triangle . . . one that might turn deadly.

Elena is torn between her boyfriend, Stefan, and his brother, Damon. But these brothers hide dark secrets and a tragic past that threatens them all. Damon wants to lead Elena astray - and he'd rather kill Stefan than let him possess her ...

Omdöme:
Okej, jag erkänner. Recensionen på första boken blev lite extrem. Bara lite. Men jag tycker ändå inte jag överdrev. Allt jag skrev om boken är sant! Och nu tänker jag fortsätta att klaga lite till ;-)

1. Elena är fortfarande en bitch.
2. Stefan har fortfarande ingen personlighet.
3. Sista sidan var den bästa delen, just för att det var den sista sidan.

Japp, mina känslor för The Vampire Diaries har inte förändrats nu efter att jag läst andra delen. Jag hatar den fortfarande.
   Dock så tycker jag Meredith och Bonnie blev lite bättre... eller... åtminstone Bonnie. Meredith ville jag slå till i huvudet med en spikklubba ett tag... hehe. 
   Damon är nog den enda karaktären jag gillar, fast jag älskar honom inte. Det finns ingenting att älska med den här boken. Tv-serien verkar älskvärd, men boken... oh dear.

Ett litet utdrag från boken:
"Elena," the voice said, "don't go to the bridge. It's Death, Elena. Your death is waiting there."
   Min första tanke efter att ha läst det där: Gå dit Elena! Gå dit nu på en gång!

Ett annat litet utdrag jag vill kommentera på:
   Elena försöker få Stefan att dricka hennes blod så att hans Krafter (Japp, det ska stå med stort K) ska komma tillbaks. Såhär går det till:
   "Elena, no. Don't you see? It's dangerous, dangerous for both of us, but especially for you. It could kill you, or worse."
   "Only if you lose control," she said. "And you won't. Kiss me."
Trodde jag skulle skratta ihjäl mig när jag läste det där. Jag menar, där sitter de och argumenterar om blod och död, och helt plötsligt lite random säger hon "Kiss me." Snälla Elena, vill du att han ska dricka ditt blod eller kyssa dig? En sak i taget va?

Boken innehåller också en jääääättestoooor twist. Elena säger förlåt till Matt efter att hon varit helt bitchig mot honom för att han brydde sig om henne! När hon sa förlåt... Gud jag hamnade typ i något slags chocktillstånd. 

Måste bara nämna en sak till jag inte gillar. Kärleken mellan Elena och Stefan. Den känns så oäkta! De sitter ju för sjutton bara där och tjatar på om: "I love you." "I love you." I love you." Och, ni vet, det blir väldigt tjatigt! Jag menar, gå ut och gör någonting! Visst, det faktum att Stefan är en vampyr skapar ju en del komplikationer, men ändå... 

Jag ville dessutom ha  lite mer action och spänning! Boken heter ju ändå The Struggle. Kom igen! I en sån här bok vill jag ha spänning och tårar och blod och skrik och allt vad det är!

Nu tänker jag inte skriva mer om boken, för det känns som om jag typ mobbar författaren här... hehe.
   Är fortfarande inte säker på varför jag läste ut den... Kanske för Damons skull, eller något...

P.S. Jag ska försöka göra mina recensioner lite seriösare. Okej? Jag jobbar på det. Bara... Ta det lugnt.

4 kommentarer:

  1. Du gav den åtminstone serien ett försök till, jag har gett upp hoppet om boken.

    Tv-serien är hundra gånger bättre än böckerna.
    PS. TV-serien börjar nästa fredag!

    SvaraRadera
  2. Dem. Här. Boken. Verkar. Inte. Bra.

    SvaraRadera
  3. den här boken ÄR bra

    SvaraRadera
  4. den här boken ÄR bra

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D