onsdag 31 oktober 2012

Switched

Författare: Amanda Hocking
Antal sidor: 334 (inkl. massa extrasaker.)
Förlag: Tor Books
Svensk titel: -
Serie: The Trylle Trilogy #1
Första meningen: A couple things made that day stand out more than any other: it was my sixth birthday, and my mother was wielding a knife.

Handling:
What if your entire world was built on a lie?

Wendy Everly knew she was different the day her mother tried to kill her and accused her of having been switched at birth. Although certain she’s not the monster her mother claims she is - she does feel that she doesn’t quite fit in...

She’s bored and frustrated by her small town life - and then there’s the secret that she can’t tell anyone. Her mysterious ability - she can influence people’s decisions, without knowing how, or why...

When the intense and darkly handsome newcomer Finn suddenly turns up at her bedroom window one night - her world is turned upside down. He holds the key to her past, the answers to her strange powers and is the doorway to a place she never imagined could exist. Förening, the home of the Trylle.

Finally everything makes sense. Among the Trylle, Wendy is not just different, but special. But what marks her out as chosen for greatness in this world also places her in grave danger. With everything around her changing, Finn is the only person she can trust. But dark forces are conspiring - not only to separate them, but to see the downfall everything that Wendy cares about.

Omdöme:
Varför VARFÖR (?) varnade ingen mig för att boken kan få en att vilja ha nästa del typ på en gång? Fy skäms på er människor! Visst, det är ingen sån här extrem cliffhanger som får en att vilja rulla ihop till en liten boll och lägga sig under en sten, så farligt är det inte, men jag känner ett ganska stort behov efter nästa del.

Det absolut bästa med boken är omslaget. Jag kan sitta och stirra på det hur länge som helst. Bokryggen är också otrolig. Ser så gudomligt fint ut i bokhyllan.

Vad gäller bokens innehåll, så var det också väldigt bra. Inte otroligt, men väldigt.
   I början kändes det lite som om Wendy tänkte bli en sån där jobbig bitch-karaktär (Som jag fick nog av i The Vampire Diaries). Men det blev hon inte, bara lite grann. Men författaren var hela tiden medveten om det, och det fanns även en liten förklaring till Wendys attityd.
   Tråkigt nog fanns det ingen karaktär som på något sätt stack ut eller fångade mitt intresse lite extra. Wendy har som sagt attityd, men hon är ändå ingen som sticker ut lite extra. Finn känns som alla andra kärleksintressen i paranormal romance. Jag gillade honom i början, när han verkade lite som en psykopat (jag hade blivit ganska så rädd om det kom en ny person till skolan som bara stod och stirrade på mig.) Men han var bara psykopat i början. Så fort de kom till Förening (kändes kul att det fanns två svenska ord med i den: Förening och Mänsklig. Då lyckades jag lista ut saker innan huvudrollen gjorde det ;)) så blev Finn den här perfekta supersnygga killen. Ibland blir man ju galen... -.-
   Men så finns ju också Tove och Willa, och dem är det inget fel på! Jag älskar verkligen verkligen verkligen Tove! Hur han typ aldrig verkar bry sig om något! Och inte ens bryr sig om att se ut som om han bryr sig.
   Och så Willa. Kaxig och kall. Såna gillar man.

Det är inget fel på tempot, och jag kände mig aldrig uttråkad när jag läste. Och trots att mycket i boken påminner om andra böcker, kändes mycket väldigt nytt också. Hocking har ju ändå skapat en annan version av troll! Det är coolt.

Så... Vad tyder den här recensionen på då? Jo, att jag nog ska ta en liten paus från såna här böcker där den tjejiga huvudrollen hamnar i en annan värld och blir förälskad i en alldeles för perfekt kille. (Boken rekommenderas till såna som vill läsa om sånt.)

3 kommentarer:

  1. Sv: Då kanske vi kan peppa varandra om du vill köra Nanowrimo nästa år? Om jag inte är avskräckt vid det laget, haha :)

    Och är Switched något du rekommenderar?

    SvaraRadera
  2. sv: Då hoppas jag att du gillar den! :)

    SvaraRadera
  3. Ja har den hemma, borde ta tag och läsa den snart! Köpte den för omslaget skull :P

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D