söndag 7 oktober 2012

Cinder

Författare: Marissa Meyer
Antal sidor: 397
Förlag: Mix förlag
Original titel: Cinder
Översättare: Lena Karlin
Serie: Månkrönikan 1
Första meningen: Skruven i Cinders fotled hade rostat och krysset var inte mer än ett ojämnt hål.

Handling:
Cinder är sjutton år och jobbar som mekaniker. De flesta blir förvånade när de ser att hon - en tonårstjej - är den skickliga mekanikern i stan. Även prins Kai.

När Kai kommer till Cinder för att få sin android fixad vet hon inte hur hon ska bete sig. Kai är den där killen som alla tjejer suktar efter, som alla tjejer innerst inne drömmer om att få gifta sig med. Så när de stöter på varandra flera gånger efter det, förändras saker. Men hur kommer han reagera om han får reda på att hon inte är helt mänsklig? För det är hon inte. Cinder är en cyborg - vilket innebär att delar av hennes kropp är gjorda av metall och sillikon (proteser).

Hemma hos Cinder är livet inte mycket bättre. Hon är den enda som jobbar, och alla pengar hon tjänar går till hennes styvmor Adri. Adri har aldrig velat ha Cinder. Hon behåller henne bara för att de behöver pengarna. Men när Adris dotter Peony får pesten är det Cinder som får skulden, och för det måste hon betala.

Omdöme:
Jag läste ungefär tjugo sidor på tre dagar. Resten sträckläste jag igår (med avbrott för lunch och middag). Jag brukar inte klara av att läsa så mycket på en gång. Men igår, då gick det!

De första kapitlena förvirrade mig så mycket att jag trodde det skulle sluta med att jag ogillade boken. Efter att ha kollat på omslaget visste jag ju att något skulle vara annorlunda med Cinder, men sen när hon började ta loss den där foten och Iko köpte en ny, jag bara va? Dessutom hade jag ingen aning om vem Iko var. Sen kom det massa konstiga namn som jag inte höll reda på (Sacha, Sunto.) Sen kom prins Kai och behövde få sin android lagad och jag bara: Android? Ännu fler va?
   Sen hade Kai sitt ID-kort inprogrammerat i handleden och jag bara: Vänta lite nu! Är ALLA robotar här?
   Sen kom Iko tillbaka och gissa vad? Hon typ rullade in. Rullade. Då trodde jag att Iko var mänsklig, så det blev rätt konstigt. Sen fick jag reda på att Iko hade en sensor. Sen sa Iko något konstigt och Cinder sa något i stil med: "Vi tror att det är något fel på henne. Adri fick henne billigt."
   Såklart visste jag inte vem Adri var heller... Eller Pearl eller Peony eller någon...
   Och sen, som det däruppe inte var nog, börjar någon skrika: "Hon har pesten!"
   Jag: "Va? Pesten? När sjutton utspelar sig det här egentligen!?"

Men så småningom fick jag typ svar på allt.

  • Cinder är inte riktigt en robot. Vissa delar av henne är lika mänskliga som mina.
  • Android är typ som en robot, och man använder androider till det mesta.
  • Nepp, alla är inte robotar. Man bara har sitt ID-kort inprogrammerat där.
  • Iko är också en android.
  • Adri är hennes styvmor. Pearl är hennes elaka styvsyster. Peony är hennes snälla styvsyster.
  • Det utspelar sig i framtiden. Fjärde världskriget har redan varit och det finns folk på månen.
När jag väl fått reda på allt det där var jag verkligen fast!

Först och främst. Jag ÄLSKAR Iko. Jag är småkär i Kai. Jag gillar verkligen Cinder som huvudperson. Iko är bäst, och jag är inte ens helt säker på varför. Hon är inte mänsklig, men hon är bara så bra som karaktär!
   Doktor Erland är bra också. han är smartare än han verkar.

Det är inte så mycket action i boken, men spänningen hålls uppe ändå! Jag menar, jag läste i stort sett ut den på en dag. 
   Den slutar med en liten cliffhanger. Men ingen sån där cliffhanger så att man måste ha nästa del på en gång. En liten cliffhanger som gör en lite nyfiken. För jag är nyfiken på vad som kommer hända sen. Och jag vill se mer av Iko Spoiler! Markera för att läsa. *Om Iko kommer tillbaka... Adri tog ju sönder henne! Jag trodde jag skulle börja gråta då. jag bara: "Nej! Inte Iko! Vem som helst men inte Iko!* Slut på spoiler.

Jag rekommenderar boken starkt.

6 kommentarer:

  1. Ååh, jag är verkligen jättesugen på att läsa Cinder! ;)

    SvaraRadera
  2. SV: Haha, ja, det vet jag! ;)
    Jag tror jag ska göra det så fort jag kan, men det kan nog ta ett tag...:)

    SvaraRadera
  3. Cinder verkar som en bra och annorlunda bok :)

    SvaraRadera
  4. SV:
    Utav de jag fått reda på så ska det vara på kanal 6 och klockan 19.00
    Som vanligt alltså, men jag är inte helt säker på att det kommer men vi får väl hoppas!
    Kommer att skriva mer om Vampire Diaries den här veckan.

    SvaraRadera
  5. Sv: Japp, ännu en :) Det finns många ;)
    Japp det kan du snart ;) Finns ännu fler killar! Åh, du vet han där Viktor/Victor i Eld? ;)

    Alltså du kan berätta detta för Dola för det känns skumt om jag bara berättar det för henne helt random: TVD säsong 4 har premiär i USA den 11 oktober. Till Sverige kommer den inte förrän i december och enligt tv6.se kommer det gå på lördagar 18.00 :)

    SvaraRadera
  6. Kul att du gillade den! :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D