söndag 23 september 2012

The Vampire Diaries: The Awakening

Författare: L.J. Smith
Antal sidor: 199
Förlag: Hodder Children's Books
Svensk titel: Uppvaknandet
Serie: The Vampire Diaries 1
Första meningen: Dear Diary,
   Something awful is going to happen today.

Handling:
Elena: the golden girl, the leader, the one who can have any boy she wants.

Stefan: brooding and mysterious, he seems to be the only one who can resist Elena, even as he struggles to protect her from the horrors that haunt his past.

Damon: sexy, dangerous, and driven by an urge for revenge against Stefan, the brother who betrayed him. Determined to have Elena, he'd kill to possess her.


Elena Gilbert is used to getting what she wants and she wants mysterious new boy, Stefan. But Stefan is hiding a deadly secret - a secret that will change Elena's life for ever ...

Omdöme:
Varning! Om du gillar den här boken ska du inte läsa den här recensionen, för jag kommer klaga väääääääldigt mycket.

Första intrycket av Elena: "Wow... Största bitchen i bitcharnas historia!"
   Efter att ha läst lite om boken visste jag att Elena skulle vara väldigt snygg och att killarna skulle dregla över henne. Men jag visste inte att hon skulle vara så dryg och knäpp och uschlig! Jag hatar dig Elena! Jag hatar dig! Som hon håller på! Stefan kollar inte på henne första dagen i skolan. Och vad leder det till? Jo, Elenas värld går helt och hållet under. Sen bestämmer hon sig för att hon ska ha honom! Och vad leder det till? Jo, att hennes vänner Meredith och Bonnie svär på deras blod att de ska göra allt för att han ska bli hennes, och Elena svär på att hon inte ska sluta kämpa för än han tillhör henne. Det är ju för sjutton helt vrickat! Jag menar, de typ stack varandra i fingret och svor på det! Om det hade gällt livet, typ: "Om vi inte håller ihop så går jorden under och solen försvinner", då hade det väl varit vettigt. Men nu, när det beror på en kille...!
   Och när vi ändå talar om killar... Hon bara leker med dem! Innan hon lär känna Stefan på riktigt känns det som om hon bara vill ha honom för att bevisa för alla att hon verkligen kan få vem hon vill.
   Och sen, när hon och Stefan för första gången har en riktig konversation slutar den typ med att Elena tjatar om hur mycket hon älskar honom. "Oh I love him so much! I love how gentle he touches me, as if I'm going to break in thousand pieces. I love his hands in my hair!" Hon tänkte väl inte riktigt sådär, men ungefär.
   Jag menar, går det inte lite väl fort fram.
   Elena: "I love you."
   Stefan: "Elena..."
   Elena: "What's wrong with that? What could possibly be wrong with that, Stefan? Don't you love me?"
Ta det lite lugnt nu, Elena. Till och med jag vet att "I love you" är ord man inte bara hasplar ur sig sådär. Det är typ andra gången ni verkligen träffas, och pratar med varandra. Så snälla rara Elena... TA DET LUGNT! HAN ÄLSKAR DIG, MEN DU KÄNNER HONOM INTE ENS ÄN, SÅ BARA TA DET LUGNT!

Sen har vi Matt också... Som hon dumpade i början i boken. Men han är snäll och går med på att de ska vara vänner, och det är okej. Sen börjar hon be honom om massa saker hela tiden. Hon vill att även han ska hjälpa henne att få Stefan. Men så en dag får Matt nog och börjar säga till henne, och det gillar jag. Fast då börjar hon nästan gråta, så Matt blir onödigt snäll igen. Han säger förlåt och gör som hon vill, och ännu en gång får hon sin vilja igenom.
   Väx upp Elena! VÄX UPP! Och Bonnie och Meredith kan också ta och växa upp! Och Matt kan skaffa sig lite attityd! Och Stefan kan skaffa sig lite mer personlighet, för han är bara så tråkig! Den enda jag gillade var Damon, men han mördar oskyldiga människor.

Nu kanske ni tror att jag brände upp boken, eller rev den i tusen bitar och slängde dem i havet. Men det gjorde jag faktiskt inte, dels för att den tillhör biblioteket och dels för att jag faktiskt tänker fortsätta och läsa "The Struggle."
   Om man bortser från alla sakerna jag nämnde där ovanför så är den ändå inte dålig. Språket är väl okej, väldigt enkelt. Faktiskt så är det här nog den lättaste engelska bok jag läst hittills. Dock är den inte ett dugg beroendeframkallande.

Tack och lov för att det här inte är ett recex, för då hade jag varit snäll och rekommenderat boken till någon. Men nu var det bara jag som lånade den från biblioteket, så då behöver jag inte det!!!
   Men jag tänker se tv-serien någon gång, eftersom den ska vara så mycket bättre än böckerna ☺

7 kommentarer:

  1. Serien är MYCKET bättre än böckerna! :D Håller faktiskt på att läsa om VD-böckerna just nu. Eller just nu läser jag The Fury (tredje delen. Det där med att Elena är helt bitchig och sånt har jag också märkt, men för mig är Damon den viktigaste i VD så det är typ därför jag faktiskt läser böckerna ;) Men tydligen ska man inte läsa böckerna om man gillar Damon... :(

    Sv: Så klart jag har mobil ;) mejlar nu :)

    SvaraRadera
  2. Sv: Vad bra :D Är sjukt taggad inför säsong 4 som börjar den 11 oktober :D
    Haha vad var det som hände i den videon som du "råkade" se då?

    SvaraRadera
  3. Ahahahaha! "Största bitchen i bitcharnas historia" Åh så kul!

    Älskar ju Pewdiepie, därav citatet. Meeeaheaaaa!

    SvaraRadera
  4. TV-serien är tusen gånger bättre än böckerna.
    Och Meredith finns inte ens med i serien.
    Kolla gärna in min recension om boken.

    SvaraRadera
  5. Sv: Asså jag har också hört att han dör i böckerna, typ i den 5 tror jag det är men vet inte än :/ Har läst de första 4 på svenska ett antal gånger och nu har jag lite smått påbörjat en omläsning av dem fast på engelska och har läst klart den tredje nu. Efter den fjärde ska jag läsa femte så då vet jag ifall han dör i den eller inte :/ Men berättar när jag vet om du vill veta? :)
    Men jag kan säga en sak helt säkert! Om han dör i tv-serien?!? Då kommer jag döda någon! Eller typ slå handen genom dator/tvskärmen :O För efter Adrian är han en av de killarna jag gillar mest!

    SvaraRadera
  6. Böckerna är så kassa, fast serien är helt underbar! Kollade på första och andra säsongen på bara 3 dagar, SÅ BRA ÄR DEN! Tycker definitivt att du borde kolla på serien trots att böckerna inte var så bra :)

    SvaraRadera
  7. SV: Åh, jag köpte precis hem första och andra delen i Hush Hush för att kunna läsa om dem ^^ Jag älskar de så himla mycket :D Tja, andra boken är inte så jättejättebra men Noras Val/Silence och Fallen Ängel är sjukt bra :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D