lördag 22 september 2012

Skämmerskans dotter

Författare: Lene Kaaberbøl
Antal sidor: 210
Förlag: Rabén & Sjögren
Översättare: Karin Nyman
Originaltitel: Skammerens datter
Serie: Skämmerskans barn 1
Första meningen: Strängt taget var det väl inte Cillas fel att jag blev biten i armen av en drake.

Handling:
Dina Tonerre har ärvt sin mors gåva, vilket innebär att folk inte kan se henne i ögonen utan att skämmas, vilket är rätt jobbigt.
   Dinas mor säger en dag att det är dags för Dina att lära sig använda gåvan de delar, så som hennes mor använder den. Det kommer oftast människor som behöver en skämmerska, då de vill ta reda på vem som är skyldig till olika brott.
   En kväll kommer en man från landet Dunark som behöver en skämmerska för att få en man att erkänna mordet på sin familj. Dinas mor följer med mannen, men när natten är över har hon fortfarande inte kommit tillbaka. Senare samma dag kommer ännu en man, som säger att Dinas mor behöver hjälp. Men det är något annorlunda med honom, han kan se henne i ögonen. Betyder det att han är en vän? Eller någon som i framtiden kommer bli oerhört farlig?

Omdöme:
Haha, måste erkänna att handlingen blev lite rörig ;) Vet själv inte riktigt vad jag skrev.
   Och förresten, så hade jag redan en recension på den här boken. Men där hade jag skrivit typ tre meningar om vad jag tyckte, så jag tog bort den recensionen, för att ersätta den med den här ☺

Kommer inte riktigt ihåg när jag läste den här boken första gången... Förra året någon gång kanske. Det jag saknade mest var väl karaktärerna (Det är det jag saknar mest med alla böcker.) Nico, Davin, Rosa... Fast Rosa hade jag nästan glömt bort (Fy skäms på mig!) Men Rosa är cool. En liten tjej som går runt med en kniv och dessutom hotar andra små tjejer med den. Japp, hon är rätt så badass. Fast det är Dina också. Inte alls särskilt rädd av sig, och hon är smart också.
   Nico är inte lika badass, men det är nog därför jag gillar honom så mycket.
   Davin är inte med särskilt mycket i den första delen, men i nästa blir han som en andra huvudroll (Så mycket kommer jag ihåg!)

Tråkigt nog var den inte riktigt lika bra som jag mindes den. Eller så är jag bara inne i en sån där period där jag bara vill läsa om ursnygga killar som huvudrollerna faller för innan de ens sagt "hej" till varandra. Så kan det ju också vara.

Hur som helst ska jag läsa om hela serien, så har tre delar kvar nu.Gud vad jag längtar till trean! Om det inte var fyran... Kommer bara ihåg vissa händelser (De flesta händelserna faktiskt), men kommer inte ihåg vilken bok de hör till ;)

Utdrag ur boken:
   "Jag tyckte du sa att du inte var särskilt modig."
   Han mötte min blick fullkomligt allvarligt och ärligt ett ögonblick. "Det är fantastiskt vad man törs när man försöker undgå att bli halshuggen."

Beställ boken:

1 kommentar:

  1. Verkar som en hyfsat bra bok, men jag kommer nog inte att läsa den. Just nu har jag så mycket annat som jag vill läsa :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D