söndag 16 september 2012

Min relation till Twilight

Japp, min relation till Twilight, den är rätt så komplicerad, på sätt och vis.

När jag läste serien tänkte jag inte på karaktärerna, hur meningarna var uppbyggda, tempot, eller någonting. jag bara läste, och gillade den faktiskt (Dock fäste jag mig aldrig riktigt vid någon karaktär, och jag fäster mig nästan vid varenda karaktär jag läser om.) Sen började jag läsa massa bokbloggar, och hittade allt det här om könsrollerna, platta karaktärer, och saker som inte riktigt är vettiga över huvud taget. Och jag höll med, för det är sant. Bella är den mest hjälplösa och mest kärlekskranka karaktär jag stött på hittills. Och Edward beskrivs ju som perfekt och oemotståndlig och vacker och underbar. Och det låter ju rätt härligt. Problemet är att han inte är något av det där. Han beskrivs som det, men han gestaltas inte som det. (I så fall hade jag velat kyssa honom, som jag vill med alla andra killar i Paranormal Romance. Se, där har vi bevis!) Han är en glittrande vampyr. Och det funkar bara inte. Talande katter (The Iron King av Julie Kagawa) funkar, men inte glittrande vampyrer. Jag förstår bara inte grejen med det. Ska det vara coolt på något sätt?

Så, nu har jag skrivit lite om vad jag tycker. Problemet är att jag inte riktigt vet om det verkligen är jag som tycker så eller om alla andras åsikter har påverkat mig. Japp, det är jobbigt.
   Men varför skriver jag allt det här?
   Jo, för jag har sagt till väldigt många att jag är emot Twilight. Men just nu funderar jag på att läsa om den. I alla fall första delen, sen om jag kommer läsa alla delar vet jag inte.

Jag gör bara det här för att få en 100% egen åsikt. Om jag nu ska vara emot serien ska jag vara det riktigt ordentligt! ;)

5 kommentarer:

  1. Svar: Tack! :D

    Håller med - jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker om Twilight. Det finns något med dem som jag gillar men det finns mycket jag verkligen ogillar också...

    SvaraRadera
  2. Jag håller med... Först älskade jag Twilight så himla mycket, och sen började man se recensionerna. Jag hade liksom inte tänkt på det där med karaktärerna eller någonting, men sen fattar man ju. Jag känner precis likadant som du för Twilight ;)

    SvaraRadera
  3. Håller med.
    Man älskade serien först men sen så bara "vadå, jag gillar den inte"
    till alla klasskompisar som älskar Twilight och fattar att man inte gillar den.

    Det finns en talande katt i Eragon också. xD
    Solembum, tror jag han hette.

    SvaraRadera
  4. Du beskrev mina tankar om Twilight, lite sådär känner jag också men tänker läsa om den efter min Harry Potter omläsning.

    Sv: Jag ser fram emot att läsa himmlen börjar här :)

    SvaraRadera
  5. Jag vill inte läsa om Twilight, just för att jag älskade böckerna för några år sedan och jag vill inte förstöra det nu (är rätt säker på att jag inte kommer gilla dem lika mycket nu). Filmerna älskar jag fortfarande däremot. :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D