söndag 9 september 2012

Helena

Författare: Josephine Angelini
Antal sidor: 505
Förlag: Bonnier Carlsen
Originaltitel: Starcrossed
Översättare: Ylva Kempe
Serie: Starcrossed 1
Första meningen: "Men om du köper en bil åt mig nu, så får du ju tillbaka den om två år, när jag flyttar, och då kommer den fortfarande att vara nästan ny", sa Helena hoppfullt.

Handling:
Helena Hamilton har alltid varit annorlunda. Annorlunda på ett sätt hon inte kan förklara. Hon är snabbare och starkare än hon borde vara, och dessutom extremt blyg. Så blyg att hon får ont i magen av att dra till sig uppmärksam. Men det är inte lätt att vara osynlig när man är lång, blond och fantastiskt vacker. Bortsett från allt det där så är Helenas liv hyfsat normalt där hon bor på ön Nantucket tillsammans med sin pappa Jerry.
   Men så flyttar familjen Delos dit, och mystiska saker börjar hända. Hon börjar se saker, hör röster som hon inte kan stänga ute, och när hon ser Lucas Delos för första gången försöker hon strypa honom. I skolkorridoren. Hon vet inte varför hon hatar honom, hon vill bara se honom död.
   Så småningom får Helena reda på sanningen, sanningen om vem hon egentligen är.

Omdöme:
Det här var ju intressant. Paranormal Romance blandat med grekisk mytologi. Wow. Måste bara nämna att jag kände mig supersmart när jag kände igen namnen på alla dessa halvgudar som nämndes lite då och då (Apollon, Poseidon, Afrodite, Ares, Athena, osv.) Så smart!

Jag gillade den verkligen. Den var inte sådär bra så att man sitter helt mållös och bara stirrar in i väggen, men bra, och jag hade det lite svårt med att lägga den ifrån mig.
   Karaktärerna var väl bra, antar jag. Jag gillar Helena, hon är inte en sån här mesig tjej som skriker på hjälp varannan sekund. Jag förstår mig på henne, och kunde känna igen mig lite då och då.
   Lucas är väl för perfekt, och ingen jag fastnade för sådär jättemycket. Dessutom tyckte jag att kärleken mellan dem blev till en aning för fort.
   Den jag gillade mest var Lucas kusin Jason! Vet inte riktigt varför, men det var något med honom som jag inte kunde låta bli att gilla!

Det hade inte gjort något om författaren varit lite tydligare med alla dessa familjerelationer!
Ett litet utdrag ur boken:
Hector är ett år äldre än Jason och Ariadne, som är tvillingar. Lucas och Cassandra är syskon, och de är kusiner med de andra tre.
Jag fick läsa om det där några gånger för att få in det i huvudet. Sen blev det även lite krångligt med alla föräldrar. Vilken mamma hör till vilka barn!? Är han deras pappa eller deras farbror? Är de släkt över huvud taget? Va? Fast så småningom lärde jag mig, och nu har jag koll på alla. (Tack och lov att jag inte läste den på engelska, hade blivit hur krångligt som helst)

Kändes så knäppt att om Lucas och Helena skulle ligga med varandra så skulle det bli krig. Och när jag säger knäppt så menar jag inte att författaren har gjort något konstigt, jag menar mer att det måste vara väldigt irriterande. Jag menar, vi säger att du är kär i någon, men när du ser på personen så tänker du "Dags att skaffa lite självkontroll, för om vi har sex kommer det att bli krig, och då slutar troligen allting med att vi försöker ta livet av varandra nästa vecka."
   Förstår du vad jag menar nu?

Men som sagt, jag gillade den verkligen, och jag ser fram emot att läsa nästa del, Hades.

Utdrag:
De släpade upp luftmadrassen på terrassen och lyckades till slut begripa hur de skulle göra för att blåsa upp den, även om Lucas var tvungen att läsa bruksanvisningen på spanska eftersom den engelska versionen var nästan obegriplig. På ett skrattretande sätt.
   "Sätt in munnen i syftet till uppblåsningen", viskade Helena och citerade en av de märkliga meningarna i den engelska instruktionen medan hon vek in ett lakan runt den uppblåsta madrassen.
   "Blås ut lungorna i röret", viskade Lucas tillbaka och stoppade in en kudde i ett rent örngott. "Det låter som om det skulle göra ont, tycker jag."

5 kommentarer:

  1. Gillade den jag med :D Läste den i januari så får nog ta och läsa om den innan jag läser Hades så jag får koll på allt igen. Det är som du säger lite krångligt att få ihop alla relationer men bör nog kunna lägga ihop det om jag friskar upp minnet lite :)

    SvaraRadera
  2. Men Mimmi har du redan läst ut boken! :)

    SvaraRadera
  3. Svar: Mitt Twilightintresse har minskat, men jag tycker fortfarande att twilight är riktigt bra! Och det ska bli kul att se hur det nya slutet blir!:)

    SvaraRadera
  4. SV: hmm ett släktträd säger du, det är ingen dum idé :) får utrusta mig med papper och penna när jag ska läsa den ^^

    SvaraRadera
  5. Hej! Jag har också läst den här boken och tyckte den var jätte bra!, Dock så håller jag med dig angående det där med att författaren var otydlig med släkten! Ett släktträd skulle varit toppen...
    Kolla gärna in min blogg! Skulle betyda väldigt mycket för mig!
    Kram

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D