lördag 15 september 2012

Frostbite

Författare: Richelle Mead
Antal sidor: 327
Förlag: Razorbill
Svensk titel: Fruset Blod
Serie: Vampire Academy 2
Första meningen: Things die.

Lite spoilervarning om du inte läst första delen.

(Varning för att den här recensionen kanske inte blir riktigt normal. Är sjuk, och kan inte riktigt tänka ordentligt)

Handling (från Goodreads):

Rose loves Dimitri, Dimitri might love Tasha, and Mason would die to be with Rose...

It’s winter break at St. Vladimir’s, but Rose is feeling anything but festive. A massive Strigoi attack has put the school on high alert, and now the Academy’s crawling with Guardians—including Rose’s hard-hitting mother, Janine Hathaway. And if hand-to-hand combat with her mom wasn’t bad enough, Rose’s tutor Dimitri has his eye on someone else, her friend Mason’s got a huge crush on her, and Rose keeps getting stuck in Lissa’s head while she’s making out with her boyfriend, Christian! The Strigoi are closing in, and the Academy’s not taking any risks... This year, St. Vlad’s annual holiday ski trip is mandatory.

But the glittering winter landscape and the posh Idaho resort only create the illusion of safety. When three friends run away in an offensive move against the deadly Strigoi, Rose must join forces with Christian to rescue them. But heroism rarely comes without a price...

Omdöme:
Efter ungefär fyra sidor insåg jag hur mycket jag saknat Roses berättarröst. Den är bara så bra! Bästa huvudrollen någonsin! Visst, det var inte längesen sen jag läste första delen, men ändå...

Det händer egentligen inte så värst jättemycket, men det gör inte något då det är riktigt kul att läsa om Roses krångliga kärleksliv. Det är i slutet av boken som det blir riktig action! Och då var jag verkligen helt fast.

Men gud det står helt still i huvudet! Har ingen aning om vad jag ska skriva om, så hoppar direkt till karaktärerna nu.
   Som sagt så gillar jag verkligen Rose. Hon har så härlig attityd! Och jag gillar verkligen Dimitri. Han har inte blivit någon favorit hittills, men jag gillar honom verkligen. Och någon jag gillar ännu mer är den nya karaktären, Adrian. Han röker och dricker alldeles för mycket, och vem vet, han kanske var full i alla scener, men i så fall var han oerhört snäll för att vara hög.
   Kan fortfarande inte säga om jag är Team Dimitri eller Team Adrian, eftersom det inte varit särskilt mycket triangeldrama än, men hittills gillar jag nog Adrian mest.
   Gillar även Lissa, Christian, Mason, och (Spoiler, markera för att läsa) grät nästan när han dog och Rose var fast besluten vid att skydda honom. Slut på spoiler.

Jag borde inte skriva recensioner när jag är sjuk... Skrev typ två meningar i kvarten... Snacka om hjärnsläpp. Märker även nu att jag använt ordet gillar väldigt mycket. Tror jag sa gillar om varenda karaktär.

Utdrag ur boken:
   The other problem in my life is Dimitri. He's the one who killed Natalie, and he's a total badass. He's also pretty good-looking. Okay---more than good-looking. He's hot---like, the kind of hot that makes you stop walking on the street and get hit by traffic.

Kunde inte låta bli att lägga ut det där, bara älskar ordet badass!

Annat utdrag:
   "I know. But I don't want her to get in trouble."
   He snorted. "But you don't mind if I do?"
   I shrugged. "Not really."
   "You're a piece of work, you know that?"
   "Yeah. I do, actually."

2 kommentarer:

  1. Älskar VA-serien!
    Min favorit all times!

    SvaraRadera
  2. YEEEEEEEES!!!!!!!!!!! AAADDDDDDDDRRRRRRRRIIIIIIAAAAAANNNNNNN!!!!!!!!!!!!! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
    Haha, hade värsta dans/dampkalaset i rummet när jag läste att du också gillade Adrian :D :D :D :D :D :D
    hm.. sorry ;)
    Bra att du tyckte om honom i alla fall :D

    Krya på dig :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D